Vant Inkluderingsprisen 2020!
Jurymedlem Ståle Johan Knutsen, daglig leder Tove Pedersen, bakerisjef Umid Shamirzaev og stortingsrepresentant Margret Hagerup. Foto: Lars Idar Waage

Vant Inkluderingsprisen 2020!

Brustadbua ble i dag tildelt Inkluderingsprisen 2020 for sitt engasjement og hvordan de har bidratt til å bedre forholdene for en gruppe som lett faller utenfor, og satt inkludering på agendaen på en positiv måte.
12.juni 2020 Av Lars Idar Waage

Med nesten 80 nominasjoner var det mange gode kandidater å velge mellom for juryen som til slutt satt igjen med Brustadbua som vinner. Den kjente butikken har i dag rundt 65 ansatte, der 28 har flerkulturell bakgrunn fra 15 ulike nasjonaliteter.

– Dette er en virkelig stor ære og en anerkjennelse for vårt arbeid, og her er det vår bakerisjef Umid Shamirzaev som skal ha mye av æren, sier daglig leder Tove Pedersen i Brustadbua.

Shamirzaev kom selv til Norge for ti år siden og da han startet hos Brustadbua samme år, kunne han ikke norsk. Etter noen år ble han bakerisjef og tok fagbrev som baker, og er i dag ansvarlig for virksomhetens inkluderingsarbeid.

– Alle arbeidstakere skal inkluderes og møtes med respekt, uavhengig av hudfarge, religion eller andre sosiale forhold. Selv fikk jeg en sjanse og nå jobber jeg for at andre skal få den samme sjansen som jeg fikk, sier han.

Kjell Hatletvedt startet Brustadbua i 2005, og gjennom årene har det som var en liten dagligvarebutikk blitt til både butikk, bakeri og konditori. I dag er bakeriet den viktigste delen av virksomheten. Det var Hatletvedt som ansatte Umid Shamirzaev i 2010, til tross for at ingen av dem snakket engelsk.

– Men de fikk det til og se hva som kom ut av det, helt fantastisk, sier Tove Pedersen som er datter av Hatletvedt.

– Hvordan skal dere feire?

– Akkurat det har vi ikke tenkt på faktisk, men vi må jo markere dette, sier den daglige lederen.

– Ja, det blir definitivt en feiring, avslutter Shamirzaev.

Tegningen på vinnerdiplomet er tegnet av Ida Bjørnerem. Hun er en del av utenforskapet, er åpen for oppdrag innen kunst, men går nå på vekterkurs.

Juryens begrunnelse:

Vinneren av inkluderingsprisen 2020 har over lang tid vist at det nytter å rekruttere ansatte gjennom integrering.

Selskapet har i dag totalt 60 ansatte, hvorav 28 har en flerkulturell bakgrunn. Bakerisjefen kom selv til Norge for ti år siden og opplevde å stå uten arbeid, uten å kunne språket og uten et nært nettverk. Jobben han fikk, endret livet hans. Nå ønsker han, sammen med øvrig ledelsen i selskapet, å gi den samme muligheten til andre.

Gjennom sitt engasjement har bedriften bidratt til å bedre forholdene for en gruppe som lett faller utenfor, og satt inkludering på agendaen på en positiv måte.

Bedriften bidrar ut over det som er forventet av en arbeidsgiver, og er særlig opptatt av å hjelpe ansatte å bygge nettverk. Utover en fast jobb tilbyr de sine ansatte kompetanseheving, gratis norskkurs og egen velfungerende mentorordning. Det gir trygghet i møte med det norske samfunnet.

Selskapet har det siste året utvidet sitt arbeid til å omfatte også andre sosialt utsatte grupper – særlig de med vanskelige familiære omstendigheter. Bedriften har jevnlig dialog med ulike aktører innen både rekruttering og tilrettelegging for å identifisere aktuelle grupper som faller utenfor.

Særlig viktig er signaleffekten av at det er mulig å få ledende stillinger i bedriften, selv om en kommer fra det det såkalte utenforskapet. Flere bedrifter i regionen burde ta lærdom av dette. Dette er en bedrift som gjøre noe riktig!

Det er en stor glede å meddele at denne juryen har bestemt at Inkluderingsprisen 2020 tildeles Brustadbua AS.

Her er de ti finalistene:

Andre liknende nyheter

B2B Speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen

I løpet av en time fikk Connie H. Meling i Folkehallene og Simen Clementsen i Xceed deite 12 andre personer/selskaper. – Utrolig kjekt, spennende og v…

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Finalister til Inkluderingsprisen

Ti bedrifter er med i finalen om å motta Inkluderingsprisen som deles ut under Næringsforeningens tv-sending fredag 12. juni.