Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt
Jorne Bluekens (prosjektleder SN II), Wim Verrept (prosjektdirektør) i Parkwind, konsernsjef i NorSea John Egil Stangeland og Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Foto: Arne Birkemo

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offshore-kompetente lokale næringslivet.
17.april 2024 Arne Birkemo

Det er Ventyr, eid av belgiske Parkwind og Ingka – investeringsselskapet til Ikea, som vant den historiske auksjonen i mars og dermed får bygge havvindparken på Sørlige Nordsjø II, SN II.

Tirsdag var Ventyr på besøk i Stavanger. Her traff de ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H), besøkte Sokkeldirektoratet, Havindustritilsynet og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Prosjektleder for SN II, Jorne Bluekens, er begeistret for å ha vunnet det første offshore-havvindprosjektet i Norge.

– Ventyr og partnerne har alle de rette forutsetningene for å gjøre dette prosjektet til en suksess. Vi tror bransjen drar nytte av når nye aktører i Norge blir med på ambisiøse prosjekter som dette, og ved å gjøre det injiserer vi også frisk kapital og sunn konkurranse, sier Bluekens til Næringsforeningen.

Den belgiske prosjektlederen forteller at Ventyr at en solid forretningsplan som de har jobbet med i to år. Hver eneste detalj er gransket, men eksakt hvor lønnsomt SN II vil være, deler han ikke.

MINGE: – En historisk dag for en ny industri i Norge

Nye arbeidsplasser

Men det som er sikkert er at Ventyr kan skape store ringvirkninger i Stavanger-regionen.

Konkret hva det massive prosjektet og utbyggingen vil føre med seg av nye arbeidsplasser og leverandørkjeder, vil vise seg, mener Bluekens. Men i Ventyr sin søknad til norske myndigheter om å bli kvalifisert til å få by i auksjonen i mars, skrev Ventyr at de ser for seg cirka 15.000 årsverk i Norge. Tallet inkluderer planlegging, bygging, installasjon og drift.

– Prosjektet legger stor vekt på lokale ringvirkninger og sikrer at samfunnene og næringslivet i nærheten av vindparken får økonomiske muligheter og at det skapes nye jobber, sier Bluekens.

Han sier Ventyr er forpliktet til å samhandle med det lokale næringslivet, og at Ventyr planlegger møter med interessenter.

Base for vedlikehold og operasjoner vil være lokalisert i Stavanger-regionen.

– Vi er virkelig engasjert i områdene vi investerer i, og vi ønsker å være en del av det lokale samfunnet. Vi ønsker å tanke og handle på et lokalt nivå. Et eksempel er partnerskapet vårt med NorSea, hvor vi utnytter deres lokale tilstedeværelse og offshoreerfaring i Norge for å fremme samarbeidet med et bredt spekter av norske bedrifter som besitter førsteklasses produkter og tjenester for havvindindustrien, sier Bluekens.

Slik kan det se ut på Sørlige Nordsjø II., som er  på størrelse med Bjerkreim kommune. Her skal det stå 88 vindturbiner. Illustrasjon: Parkwind

Minge: – Historisk

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, var tidlig ute og gratulerte Ventyr da det ble klart at de vant auksjonen om å få bygge SN II for godt en måned siden.

Dette er en historisk dag for en ny industri i Norge. Det første feltet kan bli på rundt 100 bunnfaste turbiner og vil gi tiltrengt strømforsyning til sørvest-kysten av Norge.  Endelig etableres et hjemmemarked for norsk havvindindustri. Vi ser fram til å samarbeide med Ventyr framover, sa Minge.

NorSea i starten på enda et nytt eventyr

Ventyr-konsortiet består som nevnt av Ingka Investments og det belgiske selskapet Parkwind. Opprinnelig ble det etablert som et samarbeid mellom NorSea og Parkwind. NorSea er ikke en del av konsortiet, men vil fortsatt være en viktig partner framover.

– Vi har vært med og bidratt til å komme i gang med havvindeventyret i Norge. Nå er NorSea en strategisk leverandør til konsortiet. Det er en fjær i hatten, og ikke minst veldig bra for Norge, sier konsernsjef i NorSea, John Egil Stangeland.

NorSea ble etablert i 1965, ett år før den første boreriggen kom til regionen. Selskapet var med helt i startfasen av oljeeventyret. Nå har de en hovedrolle i det nye, fornybare havvindeventyret.

– Vi var med «i første episode av Lykkeland». I dag har vi aktivitet fra Hammerfest i nord til Esbjerg i sør. De store kundene vi hadde i begynnelsen, har vi fortsatt, og vil skal fortsatt ha dem i lang tid framover. Samtidig skal vi være med på omstillingen og sørge for at det legges til rette for det samme med havvind som det ble gjort da «oljå» kom til regionen, sier Stangeland.

Hvor mye som vil dryppe på næringslivet er uvisst. Det er for tidlig å si. NorSea-toppsjefen minner om at det er en helt ny næring som skal bygges.

– Vi vil ikke se «folk i kjeledress» og synlig aktivitet før om noen år. Nå handler det om tillatelser. Konsekvensutredelser, søknadsprosesser inn mot myndighetene. Slike ting tar rundt to år. Deretter har myndighetene ett år på seg til å godkjenne. Så skal man løse hvordan kontraktpakkene skal se ut, hvem skal levere hva, forklarer Stangeland.

Selve kroppen til vindturbinene er det aktører i andre land som trolig vil levere, men innholdet i vindturbinene, kabel, maritim aktivitet, servicebåter, havner, drift og vedlikehold, og trafobygging – det er noe norske aktører kan håndtere, mener Stangeland.

Selger Stavanger-regionen i utlandet

Vindpark like stor som Bjerkreim

Vindparken Sørlige Nordsjø II består av 88 vindmøller på et område som er 520 kvadratkilometer. Å se for seg hvordan parken blir seende ut kan være vanskelig.

Tårnene er like høye fra havbunnen og opp som Eiffeltårnet.

Områdene de skal stå på er omtrent like stort som Bjerkreim kommune.

Hver vindturbin blir cirka 250 meter i diameter fra havnivå og opp til toppen av øverste vingespenn.

Installasjonene skal forankres på havbunnen på 50-70 meters dyp.

Vindparken skal være ferdig i 2030-2031.

Ventyr har ikke kommentert hvor mye penger det koster å bygge vindparken. Et analytikeranslag fra SEB har estimert at det trolig kreves mellom 70 og 80 milliarder kroner i investeringer.

Når SN II er ferdig skal parken produsere nesten like mye strøm som Lyse, tilsvarende fem prosent av norsk kraftproduksjon.

Den norske stat lover å sørge for at Ventyr får betalt 115 øre i 2023-kroner for hver kilowattime produsert de første 15 årene.

Subsidiepotten fra staten er totalt 23 milliarder kroner.

Byutvikling i krabbetempo

Ser mot Utsira Nord

Ventyr ser ikke bort i fra at det kan bli aktuelt å bygge flere havvindparker på norsk sokkel.

– Selskapene bak Ventyr ser alltid etter nye investeringsmuligheter. Både NorSea, Parkwind og Ingka er tett involvert i videre utvikling av havvind i Norge. Riktignok i to forskjellige konsortier, som søker om å legge inn bud på utviklingen av den første flytende havvindparken i Norge, Utsira Nord, sier prosjektdirektør Wim Verrept til Næringsforeningen.

Kraften fra SN II er viktig for Europa.

– Vi tror at havvind er avgjørende for å bidra til Europas mål om avkarbonsiert energi. Vi er glade for å se at den norske regjeringen deler samme syn, sier Bluekens.

Ventyr-toppene er fornøyde med rammebetingelsene fra norske myndigheter.

– Et fornybart energiprosjekt av denne størrelsen og kompleksitet krever et stabilt investeringsklima. Det regjeringen i Norge har gjort er det samme som vi har sett i andre land.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.