Selger Stavanger-regionen i utlandet
Rogaland og Stavanger-regionen var godt synlige på Emigration Expo i Houten, Nederland. Standen «South West Norway» på 60 kvadratmeter var den største av de norske standene på jobbmessen. Det viser at regionen mener alvor med rekrutteringen fra utlandet. Foto: Inger Tone Ødegård

Selger Stavanger-regionen i utlandet

Flere nederlendere er interessert i å flytte og jobbe i andre land. Næringsforeningen, fylkeskommunen, Stavanger Business Region (Stavanger kommune) og Nav EURES var på plass på Emigration Expo i helgen for å få flest mulig av dem til Stavanger-regionen.
08.april 2024 Arne Birkemo

Delegasjonen på 20 personer fra Rogaland viste godt igjen med den 60 kvadratmeter store standen, South West Norway, på Emigration Expo 2024 i Houten i Nederland helgen 6. og 7. april.

Med den største norske standen, 20 personer og 12 bedrifter, mener Rogaland og Stavanger-regionen alvor med å gjøre seg attraktive for nederlendere som vil flytte til Norge for å bo, leve og jobbe.

Delegasjonen ble ledet av Næringsforeningen, Rogaland fylkeskommune og Nav EURES.

– Vi var en utrolig god gjeng på stand. Vi har hatt kø og har snakket med veldig mange mennesker. Skikkelig gøy. Nå har vi mye og mange personer å følge opp i etterkant. Rogaland har vært veldig synlige. Delegasjonen tenker ikke kommunegrenser. Her løfter vi hele regionen og fylket sammen, forteller Inger Tone Ødegård, strategidirektør og representant for Næringsforeningen på Emigration Expo.

Mange er interessert i å høre hva vår region har å by på og mulighetene som finnes.

Salgsargumentene

Hva er salgsargumentene for å få nederlenderne til å velge Rogaland foran andre deler av landet, og andre europeiske land?

Argumentene er mange:

• Regionens største by, Stavanger, ble nylig kåret til den tredje beste byen å bo i for expats. Stavanger-regionen er allerede et veldig internasjonalt byområde.
  • Regionen er med sine to flyplasser – Sola og Haugesund - lett tilgjengelig. Fra Stavanger lufthavn Sola er det for tiden seks daglige avganger til Amsterdam.
  • Familievennlig: Et godt sted å vokse opp. En region med fem internasjonale skoler.
  • God plass og alle forutsettinger til å nyte natur og friluftsliv.
  • God jobb-fritid-balanse.
  • Et grønt, stabilt og bærekraft land.

På Expat-toppen: – Lett å elske Stavanger

– Oppimot 17.000 personer deltar på messen. Hovedsakelig folk fra Benelux-landene (Belgia, Nederland og Luxemburg). Dette er mennesker som er i modus for å flytte til et annet land. Mange er allerede interessert i Norge. Noen lærer seg norsk. De er bestemt på å dra til Norge, da handler det for oss å selge inn Rogaland og Stavanger-regionen, sier Christine Joy Utheim fra Nav EURES.

Trenger flere folk

Ferske tall fra Nav Rogaland viser at det ble utlyst 3169 nye stillinger i mars.

– Vår region trenger flere kloke hoder og hender. Det gjør også mange andre land. Konkurransen er stor. For oss handler det om å vise det mangfoldet av jobbmuligheter som finnes. Stavanger-regionen er allerede en veldig internasjonal by, med flere nederlendere. Noen av dem hadde vi med oss for å være sannhetsvitner for oss. Så kunne de fortelle til sine landsmenn hvor flott det er å bo i Rogaland, sier Ødegård.

Rita Østbø Stobbs representerte Rogaland fylkeskommune og Invest in Rogaland. Hun forteller litt om hvorfor nederlendere ønsker å flytte fra landet sitt.

– Det er trangt, vanskelig og dyrt å skaffe seg bolig i Nederland. Noen står på venteliste i flere år for å få kjøpe. Det er dyrt med barnehage. Nederland er et lite land geografisk, men har høy populasjon. Det er rett og slett for mange folk på en for liten plass. Noe av det nederlendere setter pris på i Stavanger-regionen er den gode plassen vi har.

Job Fair: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Karrieredagen og Job Fair: Årlige møteplasser for fremtidens arbeidskraft

Flere bedrifter neste år?

– I tillegg til å følge opp de personene som er interessert i å flytte til vår region, er det også viktig å følge opp partneren deres, som også må ha en jobb for at familien skal kunne flytte. Derfor er det viktig å vise fram mulighetene i mange forskjellige bransjer, sier Østbø Stobbs.

Norge er i konkurranse med flere andre land i kampen om å rekruttere høykvalifisert arbeidskraft fra andre land. ​Foto: Inger Tone Ødegård12 bedrifter var med i år. Ødegård i Næringsforeningen forteller at det er muligheter for enda flere bedrifter å være med neste år.

Ødegård sier det er viktig å være framme i skoene når det gjelder rekruttering fra utlandet.

– Andre skandinaviske land samkjører seg med store stander. Sverige, Danmark og Finland. Nå følger vi med. Rogaland drar lasset. Norge må nok ha

Andre liknende nyheter

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.