Sikret kontrakt verdt 200 mill.

Blueday Technology har sikret nylig en kontrakt verdt 200 millioner kroner med Forsvarsmateriell. På grunn av Covid-pandemien og strenge smittevernstiltak ble kontraktsigneringen gjennomført digitalt.
19.april 2021 Blueday Technology AS
Et coronavennlig håndtrykk mellom CEO i Blueday Technology AS, Hans Petter Heggebø, og sjef Forsvarsmateriell landkapasiteter, brigader Øyvind J. Kvalvik.

– Forsvaret skal bytte ut mange av sine aggregattyper de neste årene. Vi er avhengige av fremtidsrettede energiløsninger. Denne avtalen og det videre samarbeidet med Blueday Technology vil være et verdifullt bidrag til å oppdatere strømaggregater i forsvarssektoren fremover, sier sjef Forsvarsmateriell landkapasiteter, sier brigader Øyvind J. Kvalvik.

Rammeavtalen har en varighet på inntil sju år og med størrelsesorden på inntil 200 millioner kroner.

– Det har vært en lang reise vi har vært gjennom siden oppstart av tilbudsarbeid i mai 2019. Vi har jobbet med dette tilbudet i snart to år og det har vært en hard internasjonal konkurranse. Vi er svært fornøyde med å kunne samarbeide med forsvaret i denne avtalen. Denne ordren bekrefter at forsvaret regner Blueday Technology for å være verdensledende innen generatorsystemer, sier Hans Petter Heggebø, administrerende direktør i Blueday Technology.

Brorparten av Blueday Technology sin portefølje mot den sivile industrien er i dag energioptimalisering, elektrifisering og digitalisering, der selskapet leverer løsninger på fremtidens mange utfordringer for å oppnå bærekraftmålene innenfor marine, offshore, oppdrett og landstrøm.

– Blueday Technology har betydelig kompetanse på dette feltet gjennom en årrekke av leveranser og videreutvikling av generator systemer som møter de strengeste kvalifikasjonskrav. Vårt hovedformål er å utvikle teknologi som tillater en mer bærekraftig drift av systemer og løsninger, samt bidra til at Forsvarsmateriell utruster Forsvaret med relevant og tidsriktige løsninger som bidrar til Forsvarets operative evne, sier Heggebø.

– Det er sentralt for selskapets videre vekst og verdiskaping å fortsette å bringe ny teknologi til bruk i det norske Forsvaret og ikke minst muligheten dette gir oss for internasjonal eksport, fortsetter Heggebø.

– Det er et imponerende stykke arbeid som ligger bak signeringen. Som et eksempel er over 1500 forskjellige krav til de ulike strømaggregatene fra tilbyderne gjennomgått, evaluert og ivaretatt – tusen takk for imponerende innsats til alle i prosjektteamet, berømmer en fornøyd brigader Kvalvik som markerte signeringen med et digitalt håndtrykk.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…