Forlenger samarbeid

Integrate Renewables AS og FerroAmp AB forlenger og utvider sitt strategiske samarbeid i ny avtale. – Vi har de siste årene gjennomført en rekke store og banebrytende prosjekter med Ferroamp som har en plattform som passer veldig bra for energiomstillingen som finner sted i Norge, sier Thomas Flinskau, administrerende direktør i Integrate Renewables AS.
22.april 2020 Integrate Renewables AS
Thomas Flinskau - Administrerende direktør i Integrate Renewables AS

Integrate Renewables AS og Ferroamp Elektronik AB har i dag inngått et forbedret samarbeid for å ivareta det norske markedet for innovative energiløsninger i større grad. Norge har flest elbiler i verden, og andelen nullutslippsbiler fra nybilsalget i Norge utgjorde over 42 prosent i 2019.

– Det er en stor utfordring, men der Ferroamps tenkologi gjør det mulig å gå over til smarte og energieffektive elektrisitetssystemer for å håndtere denne veksten. Integrate Renewables planlegger å selge Ferroamp's produkter for over 4,5 millioner svenske kroner på det norske markedet i løpet av 2020, heter det i en melding fra selskapet.

– Vi har de siste årene gjennomført en rekke store og banebrytende prosjekter med Ferroamp, blant annet Orkdal Folkehelsesenter i Trøndelag og Sola Airport Arena i Stavanger. De største kommunene i Norge har de siste årene satt seg ambisiøse miljøplaner med krav på 80-100 prosent reduksjon i CO2-utslippene innen 2030, noe som har akselerert overganger fra fossilt drifstoff til utslippsfritt drivstoff for transportsektoren, både for biler, busser og våter. Ferroamp har en plattform som passer veldig bra for energiomstillingen som finner sted i Norge, og vi ser frem til også å utvide oss til mindre prosjekter og det raskt voksende private markedet, sier Thomas Flinskau, administrerende direktør i Integrate Renewables.

Integrate Renewables har nylig lansert «IRene Kraftcontaineren»

– En optimalisert mobil container som muliggjør bruk av elektriske anleggsmaskiner på utslippsfrie byggeplasser og der benytter vi FerroAmp sin teknologi for å redusere effekt-toppene og sikre en effektiv energistyring, sier Flinskau.

– Med sin høye andel elbiler er det norske markedet i forkant med behov for fremtidens lokale strømnett. Vi ser mange utfordringer her som følge av antallet elbiler, der Ferroamps teknologi løser problemene til lavest mulig pris. Integrate Renewables identifiserte tidlig verdien av Ferroamps teknologi og har bygget flere av de største og mest avanserte Ferroamp-systemene mot profesjonelle kunder. Med den nye samarbeidsavtalen tar vi dette til neste nivå og kan parallelt begynne på det private markedet, der den norske elbilboomen setter strømnettet under stort press, sier Niclas Wadestig, salgs- og markedssjef Ferroamp:

Integrate Renewables AS ble grunnlagt i 2014 med hovedkontor i Stavanger, og er en ledende energi-systemutvikler i Norge. Selskapet består av kompetente og engasjerte medarbeidere med svært bred erfaring innen rådgivning og utvikling, prosjektering og installasjon, samt drift og vedlikehold av tekniske installasjoner innen fornybar energi og energilagring og styringssystemer.  Selskapet arbeider i prosjekter fra tidlig idè/utviklingsfase som rådgivere, til realisering av prosjektene der vi leverer kommersielle produkter og tjenester. Basert på vår spisskompetanse utvikler vi nye konseptløsninger og produkter for å akselerere overgangen til et lavutslippssamfunn. Dette innebærer alt fra små offgrid pakkeløsninger, til komplekse mikronett for optimalisert energiflyt og reduserte effekt-topper i og mellom bygninger og næringsparker.

Ferroamp Elektronik AB ble grunnlagt i 2010 og er et raskt voksende selskap innen Clean-Tech som tilbyr avanserte energi- og strømoptimaliseringsløsninger for egenskaper av alle størrelser. Ferroamp har en skalerbar plattform som tilbyr muligheten til å kombinere patentert teknologi i en egenutviklet EnergyHub med alternative energikilder og energilagring. I en unik løsning kan flere bygninger også kobles sammen i et lokalt Microgrid basert på Likestrøm - Powershare. I dag er kundene i hovedsak eiendomsselskaper, energirådgivere og kraftselskaper. Ferroamp har mottatt flere fremtredende internasjonale miljøpriser. Hovedkontoret ligger i Spånga utenfor Stockholm.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…