Blir styremedlemmer i DSD
– Jeg er veldig glad for at Lena Nymo Helli og Anita Krohn Traaseth har takket ja til å bli en del av styret i DSD. Med deres kunnskap og erfaringer ser jeg frem til at DSD skal fortsette å arbeide sammen med mennesker og selskaper om å finne og utvikle fremtidens løsninger, sier Yuhong Jin Hermansen, styreleder og majoritetseier i DSD.

Blir styremedlemmer i DSD

Generalforsamlingen i DSD har valgt inn Lena Nymo Helli og Anita Krohn Traaseth som nye styremedlemmer i selskapet.
12.mai 2021 DSD

- Jeg er veldig glad for at Lena Nymo Helli og Anita Krohn Traaseth har takket ja til å bli en del av styret i DSD. Med deres kunnskap og erfaringer ser jeg frem til at DSD skal fortsette å arbeide sammen med mennesker og selskaper om å finne og utvikle fremtidens løsninger, sier Yuhong Jin Hermansen, styreleder og majoritetseier i DSD.

Det familieeide selskapets historie går tilbake til 1855 og har sitt utspring fra et tradisjonelt industriselskap innen transport og maritim næring. I 2019 iverksatte imidlertid DSD en ny finansiell eierstrategi med satsing på teknologiske og bærekraftige selskaper innen mobilitet, maritim og marin, turisme og helse. Totalt har DSD i dag en selskapsportefølje bestående av over 4.500 ansatte, og bærekraft, aktivt eierskap og verdiutvikling er grunnpilarer i konsernets eierstrategi.

– DSD er et folkekjært familiekonsern med en imponerende historie der verdiskaping gjennom langsiktighet og innovasjon er kjernen. Konsernet er nå i endring og har høye ambisjoner for fremtiden. Det er en reise jeg gleder meg til å bidra til, sier Anita Krohn Traaseth.

Anita Krohn Traaseth har betydelig kompetanse innenfor innovasjon, og har siden 2019 jobbet som rådgiver for EU-kommisjonen med opprettelsen av European Innovation Council (EIC). Hun har tidligere vært administrerende direktør i Innovasjon Norge, og fra 2019 ledet hun regjeringens utvalg for innovasjon og vekst i grøntsektoren. Lena Nymo Helli har sin bakgrunn fra helse og finanssektoren. Hun er utdannet farmasøyt, og er daglig leder i Norway Health Tech, landets største klynge for helseteknologi. Nymo Helli har lang erfaring fra både nasjonal og internasjonal legemiddelindustri, og har tidligere vært Venture Partner i oppkjøpsfondet Hadean Ventures hvor hun jobbet med helserelaterte oppstartsselskaper. Mens DSD i 2020 gjennomførte flere selskapsinvesteringer innenfor sektorene maritim og marin, mobilitet og reiseliv, blant annet i landstrømselskapet Zinus, battericelleprodusenten Beyonder og reiselivsbedriften XXLofoten, har investeringer innen det nye satsningsområdet helserelatert teknologi latt vente på seg.

– Det er utrolig spennende at DSD satser på helse og teknologi. Og jeg tror det er stor overføringsverdi fra de andre sektorene DSD har god erfaring med for å løse behov innen helse – og omsorgstjenester. Jeg liker godt verdiene DSD står for og gleder meg til å være med på den spennende reisen videre, sier Lena Nymo Helli.

Samtidig som to nye styremedlemmer trer inn i styret, takker Svein Gjedrem og Steinar Olsen av som mangeårige styremedlemmer.

– Jeg vil personlig takke Steinar og Svein for den innsatsen de har lagt ned i DSD. Det har vært et privilegium å ha dem som styremedlemmer i DSD sitt styre, og de har gitt verdifulle bidrag til den gode utviklingen i selskapet, sier Yuhong Jin Hermansen.

Det nye styret i DSD består nå av tre kvinner og to menn. Styreleder Yuhong Jin Hermansen, nestleder Bjørn A. Dahle, Eirik Børve Monsen, Lena Nymo Helli og Anita Krohn Traaseth.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…