Lokalt IT-selskap danket ut internasjonal gigant

Fra og med januar 2023 skal Sandnes-baserte Netpower overta all drift og forvaltning av fagsystemene til Stiftelsen Norsk Mat. IT-selskapet med 40 ansatte konkurrerte med et internasjonalt konsulentselskap og vant anbudet med en avtaleverdi på 24 millioner kroner.
16.desember 2022 Netpower Web Solutions
John Michaelsen fra Netpower og Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

– Dette oppdraget passer oss som hånd i hanske, sier John Michaelsen, daglig leder i Netpower Web Solutions AS.

– Vi har utviklet skreddersydde fagsystemer til mange ulike virksomheter opp gjennom årene, så her stiller vi med sterk spesialistkompetanse. Stiftelsen Norsk Mat ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007. Den uavhengige stiftelsen skal gjøre det enkelt å velge norsk ved å bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon.

– Stiftelsen Norsk Mat har ansvaret for flere merkeordninger i norsk landbruk, blant annet «Nyt Norge», som mange av oss sikkert har sett på norske matvarer, og merkeordningen «Spesialitet» som løfter frem den beste lokalmaten, forteller Michaelsen.

– I tillegg har de ansvaret for KSL, som er internkontrollsystemet i landbruket. Dette er et IT-system som omtrent hver bonde i Norge bruker. I Netpower har vi i mange år tilbudt vårt eget produkt for kvalitetsstyring og internkontroll, så her så vi umiddelbart at vi kunne bidra med vår kompetanse og egne erfaringer.

Overtar hele ansvaret

Stiftelsen Norsk Mat har tidligere samarbeidet med ulike leverandører, men ønsket nå å samle alt hos ett IT-selskap. Med et eget utviklerteam, driftsteam og datasenter er Netpower godt rustet til å ta over hele ansvaret. Alt som i dag kjører på skyløsninger fra Microsoft og Google skal nå flyttes til Netpowers datasenter på Forus.

– Applikasjonene som vi overtar ansvaret for er KSL og KSL Trygg, som er mobilapplikasjonen. Videre har vi søknadsportalen for Nyt Norge-merkeordning, og sidene lokalmat.no og spesialitetportalen.no som brukes både av produsenter og store innkjøpere som Norgesgruppen, forklarer Gøril Silden Brekkhus, prosjektleder i Netpower.

KSL er allerede en kompleks løsning, men Stiftelsen Norsk Mat har mange ønsker og ideer for videreutvikling og utvidet bruk av fagsystemet.

– Ønsket til vår nye oppdragsgiver er at kvalitetssystemet blir en del av den dataflyten som er i næringen, slik at bonden enkelt får tilgang til relevant informasjon, som igjen forenkler egenrevisjonen de må utføre.

– De har store ambisjoner, og det liker vi, skyter Michaelsen inn.

Ettertraktet kapasitet på softwareutviklere

– Med 40 ansatte i Norge anser vi oss selv som robuste, men vi er små sammenlignet med mange av IT-leverandørene i vår region. Det at vi i tillegg har konkurrert på nasjonalt nivå, gjør oss ekstra stolte over å ha dradd i land denne avtalen, sier en fornøyd Michaelsen.

Å rekruttere softwareutviklere har vært krevende for samtlige IT-selskaper de siste årene, og etterspørselen er langt høyere enn tilgangen på kompetanse. Her mener Netpower at de har en klar fordel med sin leveranseenhet i Vietnam.

– Vi har levert prosjekter sammen med vårt søsterselskap i Vietnam siden 2007 og i dag teller vi 80 utviklere på kontoret vårt der. Tilgangen på tech-kompetanse er god i Ho Chi Minh City og det er forholdsvis enkelt å skalere opp hvis vi trenger det. All oppfølging og dialog med utviklere håndteres av Netpowers prosjektledere i Norge og som kunde forholder man seg kun til norske kontaktpersoner.

– Alle våre prosjektledere har høy teknisk kompetanse, dette merker vi er en trygghet for våre oppdragsgivere. At vi i tillegg kunne tilby et stort utvikler-team til en fornuftig pris, var nok en avgjørende faktor, smiler Michaelsen.

Alternativ til dyre IT-konsulenter

Selv mener Netpower at det er på sin plass at en avtale som denne kommer til matfylket Rogaland. Videre synes de det er viktig å bidra til mangfold blant IT-leverandører.

– Ikke alle har råd eller mulighet til å benytte seg av de store IT-konsulenthusene som dominerer markedet nå. Da er det viktig å få frem at det finnes små, norskeide IT-selskap som har andre forretningsmodeller. IT-selskaper som oss er minst like gode, og vi er alle avhengige av å få en bit av kaka, avslutter Michaelsen.

– Netpower sitt tilbud er vurdert til å ha det beste forholdet mellom pris og kvalitet i henhold til de angitte tildelingskriteriene. Vi ser fram til et godt og fruktbart samarbeid, og det er en glede for oss å inngå en avtale med dem, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…