Markedsføringshuset blir til Innsikt

Etter drøyt tjue år som Markedsføringshuset endrer blir selskapet til Innsikt i 2021. – Vi justerer også litt på lagoppstillingen og har fylt verktøykassen med nye og revolusjonerende digitale verktøy. Dette gjør oss godt rustet til å befeste vår posisjon som det ledende innsiktsmiljøet på Sør-Vestlandet. Den som vet, vinner, skriver selskapet i en melding.
23.november 2020 Markedsføringshuset
Illustrasjon: Markedsføringshuset

– Hvorfor blir Markedsføringshuset til Innsikt.as?

– Vi har det siste året vært igjennom en omfattende digitaliseringsprosess som har resultert i en helt ny og revolusjonerende måte å utvikle og presentere innsikt til våre kunder. Koronapausen i vår ga oss det tidsvinduet vi trengte til å få ferdigstilt unike innsiktsportaler med sanntidsrapportering og mange ulike analysefunksjoner. Navneendringen illustrerer overgangen til langt mer digitaliserte innsiktsløsninger, men også en større grad av rendyrking av våre tjenester, skriver Trygve Forgaard.

– Vi skal bli bedre på det vi er best på – hjelpe kundene våre å nå sine mål gjennom oppdatert, god og målrettet innsikt, sier Forgaard.

– Innsikt.as er mye mer beskrivende for det vi gjør, skyter Terje Eide inn.

Nye spesialistteam rundt kundeinnsikt og digitalisering

God innsikt er helt avgjørende for at kundene skal lykkes med å ta rette valg, ta ned risiko, øke mersalg og bygge kultur – ifølge selskapet.

– Selv skal vi bygge et enda bedre team og søker nå etter kundeorienterte programmerere med god tallforståelse, forklarer Forgaard.

Digitaliseringsprosessen vi har vært igjennom krever folk som er flinke til å utvikle og programmere avanserte undersøkelser, utvikle rapporter og ha ansvar for prosjektstyring med tett kundekontakt.

– Det er veldig interessant å bli kjent med så mange bedrifter og bransjer. Selskapet vårt har en imponerende kundeportefølje og er svært godt rustet for fremtiden med bedre løsninger enn noensinne. Gi lyd om du kjenner noen dette kan passe for, oppfordrer Eide!

Veiskille: nå eller aldri

Selv velger Terje Eide å gå helt nye veier. Det er jo som kjent en tid for alt.

– Jeg står ved et veiskille, på lik linje med andre som har blitt voksne og ikke har skiftet jobb på tjue år. Skal jeg gjøre noe annet, må jeg gjøre det nå. Rive av plasteret, som Trygve pleier å si.

Terje Eide understreker at «skilsmissen» er helt udramatisk. Vennskap og samarbeid vil bestå.

– Jeg velger å gå inn i 2021 litt eventyrlysten og åpen for nye muligheter. Jeg forlater et selskap som er svært godt rustet for fremtiden med bedre løsninger enn noensinne og en imponerende kundeportefølje. Min neste reise utenfor Markedsføringshuset ser jeg på som en spennende begynnelse med veldig god bagasje, sier Eide.

– Jeg tenker at samarbeidet med Terje ikke slutter her – han blir enten kunde i sin nye jobb eller sparringspartner for oss når vi har noen nøtter som skal knekkes. Terje forlater en god og trygg arbeidsplass og kommer til å tilføre sin nye arbeidsgiver kunnskap, energi og virketrang, sier Forgaard.

Hva med kundene til Eide?

I første rekke vil Forgaard overta alle kundene til Eide.

– Overgangen skal gå helt fint. Trygve har god kjennskap til alle kundene våre. Alle jobber vi påtar oss og alle rapporter vi skriver, er på et eller annet vis innom Trygve for sparring – så kundene mine er i de beste hender, forsikrer Eide.

– Vi kommer til å jobbe hardt for å erstatte Eide. Vi skal bygge nye team, så ta kontakt om noen kjenner noen eller føler kallet, legger Forgaard til.

Hvordan gikk det i 2020?

2020 har vært et ekstremt travelt år. I mars fikk Markedsføringshuset endelig det tidsvinduet som trengtes for å bli hundre prosent digital. Selskapet har jobbet på spreng med å lage digitale innsiktsportaler for kundene med flott grafikk og med oversikt over røde, gule og grønne kunder og mersalgspotensial – kun et tastetrykk unna. Altibox var piloten, og nå er Bouvet, EL-PROFFEN, Varme & Bad, TECCON og Lyse med flere løftet over i egne innsiktsportaler.

– Vi komprimerer rundt 40 sider powerpoint-rapporter i en digital meny på 5-6 sider. Dette gir svært gode analysemuligheter med bare et tastetrykk eller to, og er noe av det kundene verdsetter mest. Med ulike filter analyserer vi segmenter og avdelinger. Kundene er veldig godt fornøyd, og neste år vil tallene kunne presenteres i sanntid etter hvert som kundene svarer – det er stas!

Hva skjer i 2021?

I 2021 skal selskapet flytte alle kunder med langsiktige samarbeidsavtaler over på deres egen nye digitale innsiktsplattform.

– Vi skal øke verdien for kundene. Kundestyrt forbedring 1:1 som arbeidsmetodikk for både kundeundersøkelser og prosjektevalueringer skal forsterkes med en beste-praksis- tilnærming.

– Vi skal satse enda mer på kunder i ulike bransjer som har mål om å bli best, og vi skal hjelpe våre kunder til å bli flinkere på oppfølging av undersøkelsene, sier Forgaard.

– Ja, snu røde kunder til grønne og selge mer til dem som har behov og flagger god timing. Det er svært lønnsomt, kommenterer Eide.

Hvordan skal kundene lykkes?

Selskapet lykkes når kundene lykkes.
– Vi har kunder i oljerelatert sektor som har unngått å gå ned i pris hos egne kunder ved at de har dokumentert høy tilfredshet med både kvalitet og pris i mange prosjekter. Vi har entreprenører som har innkassert opsjon på videre arbeid på noen av de største prosjektene i regionen basert på møter etter det vi kaller «røde» tilbakemeldinger i vårt system. Vi får rapport om at høye konfliktnivåer er tatt ned etter at oppfølgingsmøtene er gjennomført og rettsaker er unngått.

– De mest kundeorienterte bedriftene vil over tid bli de mest lønnsomme. Det er det solid forskning på, og det korrelerer sterkt med vår kundeportefølje. Vi opplever at det er de beste – eller de som vil bli best – som blir langsiktige kunder hos oss, avrunder Forgaard.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…