Noroff med nysatsing

Mangelen på IKT-kompetanse er en utfordring for mange bedrifter. Noroff satser nå hardt på fleksible kurstilbud rettet mot bedrifter og mennesker i jobb.
28.oktober 2021 Noroff - School of technology and digital media
Erlend Koppen Skar, leder i Noroff Accelerate, ønsker tett dialog med næringslivet for å kunne utvikle kurstilbud som møter kompetansebehovene bedriftene har.

Noroff – School of Technology and Digital Media, som holder til i Byfjordparken i Stavanger Nord, har hatt en svært positiv utvikling de siste fem årene. Nå teller skolen over 3800 studenter, en økning på 460 prosent siden 2015. 73 prosent av studentene studerer online, resten fordelt på de fire campusene i Stavanger, Bergen, Kristiansand, og Oslo. Nå satser Noroff, gjennom Noroff Accelerate, på fleksible kurs rettet mot mennesker i jobb.

– Den teknologiske utviklingen, som har skutt fart gjennom korona, gjør at behovet for digital kompetanse er enormt i næringslivet og i det offentlige. Det er et stort kompetansegap, og vi ønsker å bidra til å tette det gapet, sier Erlend Koppen Skar, leder i Noroff Accelerate.

Nylig presenterte han Noroff og Accelerate for deltakerne i «Muligheter», prosjektet som skal synliggjøre jobb- og utdanningsmuligheter i Rogaland.

– Accelerate er for mennesker som ønsker å styrke sin kompetanse for å få flere muligheter i arbeidslivet, men også for bedrifter som trenger å bygge digital kompetanse i bedriften. Det å sende ansatte på kurs kan være langt mer lønnsomt enn å rekruttere nye medarbeidere, legger Skar til.

Accelerate skal tilby effektive kurs, som kan tas ved siden av full jobb. Kursene leveres online, med tett oppfølging fra lærere, men med høy grad av fleksibilitet. Målet er å levere den digitale kompetansen næringslivet faktisk har behov for.

– Vi jobber tett med næringslivet for å utvikle nye kurs og programmer. I Noroff er relevans et nøkkelord. Vi skal gi folk den kompetansen de trenger for å lykkes i sin jobb, eller for å få en ny jobb, sier Koppen Skar.

I skrivende stund gjennomføres det Accelerate-kurs, eller bootcamper som de kalles, i «Frontend-utvikling med JavaScript», «Programmering med Python» og «Backend webutvikling med .NET». Nye kurs innenfor teknologi og digitale medier utvikles fortløpende.

– Digitaliseringen går hurtig og alle bransjer endrer seg i en rasende fart. Det betyr at vi alle må lære nye ting gjennom hele arbeidslivet. Og vi som utdanningsinstitusjon må tilby utdanning- og kompetansehevings-tilbud som er tilpasset folks hverdag, sier Koppen Skar.

Andre liknende nyheter

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…