Kjøper Boye & Waage og Co AS

Procon Rådgivende Ingeniører AS styrker sin posisjon som Rogalands tungvekter innenfor byggeteknikk ved oppkjøpet av Boye og Waage & Co AS.
07.juli 2022 Av Procon Rådgivende Ingeniører
Daglig leder i Boye og Waage, Nils Osaland, og daglig leder i Procon, Arne Mong Birkeland, er strålende fornøyde med at avtalen endelig er i boks. (fra venstre: Arne Mong Birkeland, Thomas Nilsen, Nils Osaland)

Sivilingeniørene Boye og Waage AS ble etablert  i 1945 og har lang erfaring innenfor byggeteknikk. De hadde blant annet all utbygning for Braathens SAFE rundt omkring i landet. Det var også her den kjente, lokale personligheten Arne Rettedal, startet sin karriere. Selskapet er veldrevet og har en sterk merkevare i regionen, noe som passer godt inn i Procons utviklingsstrategi. Samtlige ansatte blir med over i Procon RI, som da teller 26 ansatte fordelt på de to kontorene i Stavanger og Kristiansand. Nils Osaland og Arne Gabrielsen går inn på eiersiden i Procon som er heleid av ansatte. I tillegg vil Osaland gå inn i rollen som driftsansvarlig for byggeteknikk avdelingen, mens Bjørn Uppstad fortsetter som fagansvarlig for konstruksjonsteknikk.

– Det gleder oss at vi med dette får flere dyktige ingeniører med på laget, alle med lang og bred erfaring og over 20 år i Boye & Waage. Det vil bidra til å utvikle oss videre i en bransje hvor nettopp erfaringsoverføring er en vesentlig faktor for å oppnå gode prosjekter, sier daglig leder Arne Mong Birkeland.

Med sin satsing innenfor geoteknikk og bygningsfysikk de siste 10 årene, så har Procon RI bygget opp et sterkt tverrfaglig miljø i de fagområdene som er tettest knyttet til konstruksjons- og byggeteknikk, eller den tradisjonelle «RIB’en».

– På den måten klarer vi å ivareta vårt mantra «Omsorg for bygget», som de senere år har blitt utvidet til «Omsorg for bygget og miljøet», sier Birkeland.

Nå som avdelingene geoteknikk og bygningsfysikk er godt etablert, så har miljø blitt det viktigste satsningsområdet for Procon RI. Bedriften ble i 2020 sertifisert som miljøfyrtårn. Miljøsatsingen har resultert i en unik spisskompetanse på trekonstruksjoner i regionen og det jobbes med å bli en solid aktør innenfor klimagassanalyser (LCA), miljø- og ombrukskartlegging og avfallshåndtering.

– For oss, og for våre kunder, vil det bety mye å komme inn i et større og tverrfaglig miljø. Vi vil få større kapasitet å spille på og kan ta med oss Procon sin spisskompetanse både innenfor komplekse konstruksjoner, bygningsfysikk og geoteknikk, sier Nils Osaland, daglig leder i Boye og Waage.

De to firmaene har vært lokalisert vegg i vegg og har hatt et tett samarbeid i flere år. Til sammen med sine 77 og 27 års historie har de gjennomført mer enn 7.500 store og små prosjekter i inn- og utland, de aller fleste på Sørvestlandet.

– Vi kjenner regionen svært godt og har et samlet arkiv som inneholder en betydelig del av regionens byggtekniske historie fra etterkrigstiden. Dette er noe vi er stolte av og vil forvalte på best mulig vis, sier Thomas Nilsen, styreleder og leder for anleggsavdelingen i Procon RI.

Fra 1. august 2022 vil Boye og Waage bli en del av Procon RI. Alle pågående oppdrag vil gå som normalt og alle kan nås like enkelt og på samme måte som tidligere.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…