Skal levere til Domkirken

Stavanger Domkirke er under oppussing og FLOW Klima Sør-Vest AS har fått ventilasjonsjobben på den staslige katedralen i Stavanger sentrum.
24.oktober 2022 FLOW Klima Sør-Vest AS
Bildet viser fra venstre: Steinar Gilja Håland og Nihat Yildiz fra FLOW Klima Sør

– Da Stavanger kommune utlyste denne jobben bestemte jeg meg umiddelbart for at dette er jobben for oss, rett og slett en unik mulighet, sier Steinar Gilja Håland, prosjektleder i FLOW Klima Sør-Vest.

Katedralen har stått symbolsk i Stavanger sentrum siden 1100-tallet, som gjør den til Norges eldste stående domkirke, og samtidig den domkirken som har beholdt mest av sitt middelalderske uttrykk. Nå er arbeidet i gang med å utbedre kirkens tilstand, men samtidig beholde det originale preget. FLOW Klima Sør-Vest vant jobben sensommeren 2021, men går først nå i gang med første del av ventilasjonsarbeidet. Ventilasjonsjobben er relativt liten, men skal gå over lengre tid for å tilpasses restaureringens fremdriftsplan og koordinering med andre fag. Denne type arbeid tar gjerne litt tid da alt må planlegges nøye for å bevare kirkens originale stand etter beste evne. Steinar Gilja Håland forteller at han har deltatt i flere restaurasjoner av bygg som er fredet, men aldri noe som dette.

– Vår erfaring og kompetanse gjorde at FLOW Klima Sør-Vest skåret høyt på kvalitet, som var en viktig vekting for Stavanger Kommune i valg av ventilasjonsentreprenør. Det er en ære å få delta i oppussingen av slik en nasjonalskatt, og en unik mulighet til å sette ett lite avtrykk på Norges eldste domkirke, avslutter Steinar Gilja Håland.

Andre liknende nyheter

Abacus IT fikk gjev pris under Visma Allstars

Abacus IT vant prisen «Årets Partner Business NXT 2023» i forbindelse med Visma Allstars-arrangementet nå i februar.

ABB og Lnett signerer ny rammeavtale

ABB signerer ny rammeavtale med Lnett for å utvide og forsterke strømnettet i Rogaland. Avtalen omfatter elektriske distribusjonsløsninger til infrast…

Proplan kåret til årets Payroll Partner igjen

Proplan AS er kåret til årets Payroll Partner for andre år på rad av Visma. Prisutdelingen fant sted 8. februar.