05.mai

Bygg- og anleggsskolen: Innovasjon i BAE-næringen

Innovasjon i BAE-næringen, hvorfor trenger vi det? Kravene til innovasjon og nytenkning blir bare større i årene som kommer. Men hvordan jobbe mer innovativt, og få det til å bli lønnsomt? Det er temaet for den andre samlingen i bygg- og anleggsskolen.

BAE-næringen er en av Norges største næringer, som i det daglige jobber hardt mot små marginer. Når vi samtidig vet at innovasjon er knyttet til risiko og langtidseffekter, blir spørsmålet hvordan vi får involvert også denne delen av næringen i innovasjonsreisen.

Vi får besøk av forretningsutvikler Laura Brodbeck i Æra Strategic InnovationBrodbeck vil snakke om morgendagens bærekraftige forretningsmodeller innenfor byggenæringen. Hun vil gå gjennom de spennende resultatene fra en rapport finansiert av Enova, Innovation Norway and Doga – som hun og hennes kollegaer har utarbeidet. Rapporten avdekker både utfordringer og muligheter innenfor nye potensielle business-modeller i den norske byggenæringen. I tillegg kommer Rune Augenstein i Smedvig og Simen Malmin i Veni vil forklare hvordan de rent praktisk har rigget et tverrfaglig innovasjonsteam, hvordan prosessen fungerer og hvilke innovasjoner som har komme ut av prosessen. Vi avslutter denne samlingen med et konkret eksempel presentert av MAD Arkitekter. I Kristian Augusts gate 13 i Oslo sentrum finner du Norges mest ambisiøse ombruksbygg. Målet med KA13 var å vise at gjenbruk er mulig – og kan lønne seg. i 2021 har de fått DOGA Hedersmerket, DOGA sin gjeveste pris.

Bygg- og anleggsskolen
Bygg- og anleggsskolen er Næringsforeningens nye faglige møteplass for bygg- og anleggsbransjen i Stavanger-regionen. Vi følger opp arbeidet til det offentlige initiativet Bygg21, som nå er avsluttet. Vi vil fortsette å bidra til at næringen realiserer sitt potensial ved å motivere, utfordre, samordne og stimulere næringen til å bli mer kunnskapsbasert og effektiv – og kontinuerlig sette aktuelle temaer på dagsorden.

Vårens samlinger i bygg- og anleggsskolen:
07.04: Kontrakt og lønnsomhet
05.05: Innovasjon i BAE-næringen
02.06: Beste praksis i plan- og byggesaker

Bygg- og anleggsskolen presenteres i samarbeid med Site 4016 og Smedvig.

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.
>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

PS! Link til konferansen blir sendt ut til påmeldte deltakere ca. to timer før start. Dersom du er påmeldt og ikke har mottatt link på mail innen 07.30 onsdag 5. mai (én time før møtestart), sjekk mappe for uønsket mail, før du sender en mail til Egil Hollund i Næringsforeningen FØR møtestart.

Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening, var opprinnelig på listen over foredragsholdere, men måtte trekke seg. Han er erstattet av Laura Brodbeck.​

08.30 Velkommen, ved Frode Berge i Næringsforeningen.

08.35 Fra beste til neste praksis, morgendagens bærekraftige forretningsmodeller for byggenæringen, ved Laura Brodbeck i Æra Strategic Innovation.

09.15 Tverrfaglig innovasjonsteam, prosess og innovasjoner, ved Rune Augenstein i Smedvig og Simen Malmin i Veni.

09.35 Innovasjon og sirkulær økonomi i KA13 prosjektet, ved Åshild Wangensteen Bjørvik i MAD Arkitekter.

09.55 Q&A.

10.00 Takk for i dag.

Foredragsholdere

Presentasjoner