05.feb

Lederskolen med Steinar Bjartveit

DIGITALKONFERANSE: Hva har gresk mytologi og antikkens store helt, Akillevs, med ledelse anno 2021 å gjøre? Alt! Steinar Bjartveit er tilbake!

Akillevs er den største lederhelten av dem alle. Alexander den store beundret ham, Julius Cæsar valfartet til hans grav. Machiavelli løftet ham fram som handlekraftig ideal, mens Sokrates lovpriste hans kjærlige vennskap. Men han eier også en svakhet. Akillevs’ eneste sårbare punkt er hans hæl. Han skal vise seg å ha flere svakheter enn dette. Vi får ikke helt tak på Akillevs, spesielt ikke i vår tid hvor vi leter etter perfekte idealer. Likevel er han mer lik de fleste av oss enn vi aner. Vi har alle en akilleshæl.

Med utgangspunkt i sin nye bok, Akillevs, sparker Steinar Bjartveit, i gang Lederskolen 2021. Med sin unike kunnskap og formidlingsevne, forklarer Bjartveit hvordan Akillevs historie belyser de mest sentrale diskusjonene om ledelse, også i dag.

Hvilket bedre speil enn Akillevs kan du finne for ledere? Ta bort barnebøker om endimensjonal suksess. I fortellingen om Akillevs skinner greske legender på sitt beste. En strålende helt som går til grunne. Eller gjør han? Intet klart svar gis om Akillevs. Ei heller om ledelse. Langt nok unna til å gi distanse, nær nok i skildringene til å treffe deg midt i mellomgulvet. Han er den beste, og han feiler spektakulært. Og du klarer neppe å holde ham på en armlengdes avstand. Akillevs er altfor menneskelig til det.

"Enhver person med interesse for historiske lederskikkelser må kjenne Akillevs, det største og mest brysomme forbildet fra den greske antikken. Steinar Bjartveit er en erfaren reisefører i ledelse på tvers av rom og tid. Gjennom begrepet 'autentisk jævelskap' gjør han Akillevs aktuell som kommentar på Obama og Trump. Dette bildet av storhet, sårbarhet, fall og jævelskap gir mye å tenke på".

Jan Ketil Arnulf, professor og dean executive på Handelshøyskolen BI

Forelesningen tar utgangspunkt i boken «Akillevs» som Steinar Bjartveit kom ut med høsten 2020: https://www.norli.no/akillevs

Lederskolen er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI og Næringsforeningen.

Deltakere får tilsendt lenke til pålogging en time før start.
Ta kontakt med Trude Hembre for nærmere informasjon.

KLIKK HER for å melde deg på alle vårens fem samlinger til en hyggelig pakkepris!

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

>>BI Alumni har egen avtale med rabattkode og det vil bli sendt ut egen invitasjon til denne gruppen. De som har spørsmål om dette kan henvende seg til BI Stavanger ved Bernt Skandsen/Karianne Middelthon.

11.00 Velkommen, ved Harald Minge og Trude Hembre, Næringsforeningen.

11.05 Foredrag, ved Steinar Bjartveit, Handelshøyskolen BI.

13.00 Takk for i dag.

Foredragsholdere

Steinar Bjartveit

Steinar Bjartveit er utdannet psykolog med cand.psychol fra Universitetet i Oslo. Han har i tillegg Kriminologi grunnfag.

Steinar er konsulent og foreleser innen organisasjons- og lederutvikling. Steinar er fagansvarlig for Handelshøyskolen BIs to Executive Master of Management-programmer Consulting og Ledelse - Makt og Mening. Han har tidligere utviklet og forelest ved Executive Master programmene Samspill og Ledelse og Teamledelse og Lederteam. Kursansvarlig og foreleser innen fagfeltet ved Universitetet i Oslo, Norges Handelshøyskole, Universitetet i Uppsala/Sverige og Deusto Business School/Spania. Han har i tillegg erfaring som terapeut i par- og individual rådgivning.

PUBLIKASJONER: Kaos og Kosmos (1996), Scandinavian Perspectives on management consulting (2005), Makt og verdighet (2008), Roma Victrix (2012), Odyssevs (2016) og Akillevs (2020).

Presentasjoner