10.nov

Logistikkdagen 2020: Utfordringer og muligheter

Logistikkdagen er den største årlige møteplassen i regionen for alle som er opptatt av samferdsel og logistikk. Kom og opplev et variert og hyperaktuelt program!

Utfordringene og mulighetene står i kø: Rogfast, E 39, bymiljøpakke, bussvei, elektrifisering og en global pandemi ...

På årets logistikkdag tar vi som alltid for oss de mest aktuelle spørsmålene innen samferdsel og logistikk.

Her møtes alle deler av bransjen, politikere, offentlige aktører og media.

Du får oppdateringer, vurderinger og hilsninger fra blant andre: Samferdselsminister Knut Arild Hareide, fylkesordfører Marianne Chesak, Lyse-direktør Eimund Nygård, Statens Vegvesen, Nye Veier, Bane Nor, Avinor, Stavangerregionen Havn, og Kolumbus.

Frisk debatt blir det også!

OBS! Du har også muligheten til å delta på Logistikkdagen digitalt. Hvis du ønsker dette, KLIKK HER.

Logistikkdagen arrangeres i et samarbeid mellom NHO Logistikk og Transport, Logistikkforeningen, Maritimt Forum og Næringsforeningen

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med covid-19.

08:15 Registrering og lett frokost.

09:00 Kulturinnslag. Ved elever ved Vågen videregående skole.

09:10 Velkommen til Logistikkdagen 2020! Ved Kurt Ommundsen, programkomiteen.

09:20 Samferdselsministeren hilser Logistikkdagen (video). Ved Knut Arild Hareide (Krf), samferdselsminister.

09:30 Samferdsel i Rogaland- muligheter og utfordringer. Ved Marianne Chesak (Ap), fylkesordfører.

09:50 Samferdsel i Rogaland ti måneder før stortingsvalget. Vi utfordrer rogalandsbenken til paneldebatt!

10:20 Benstrekk, drøs og kaffepåfyll.

10:40 Statusrapporter fra vei, luft, bane, havn og sjø. Ved Tor Geir Espedal (Statens Vegvesen), Christian Altmann (Nye Veier), Oskar Stenstrøm (Bane Nor), Merete Eik (Stavangerregionen Havn, og Morten Wathne (Avinor)..

11:40 Lunsj.

12:30 Transport- og logistikkjeder "post-Korona". Ved Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Institutt.

12:55. Innovative sjøtransportløsninger. Ved Ann Iren Holm Rise, Kysthavnalliansen/Tenketank sjø Midt-Norge og Jørn Ilseng, BAMA.

13:20. Grønt, bærekraftig og maritimt. Ved Christian Fjell, Altera

13:40 Benstrekk, kaffe og drøs.

14:00. Oppfølging av klimarapport for Sør-Rogaland. Ved Eimund Nygård (Lyse), Mikal Dahle (Kolumbus) og Åsta Vaaland Veen (Stavangerregionen Havn).

15:00. Oppsummering og avslutning. Ved konfransier Ingveig Tveranger.

15:15. Takk for i år!

Foredragsholdere

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide (KrF) har vært samferdselsminister siden januar i år. Han har bred politisk erfaring, og har tidligere vært leder i Kristelig Folkeparti, stortingsrepresentant, miljøvernminister og statssekretær i Finansdepartementet.

Marianne Chesak

Marianne Chesak (Ap) har vært fylkesordfører siden høsten 2019. I perioden 2015-2019 var hun varaordfører i fylket. Fylkeskommunen spiller en svært viktig rolle innen samferdsel, og har ansvar for hoveddelen av veinettet, kollektivtransporten og tiltak for å legge til rette for syklende og gående.

Eimund Nygård

Eimund Nygård er konsernsjef i Lyse. Lyse er et av landets mest nyskapende selskaper innen områder som produksjon av elektrisitet, gass, fjernvarme, telekommunikasjon og smartteknologi.

Åsta Vaaland Veen

Åsta Vaaland Veen er teknisk sjef i Stavangerregionen Havn. Her har hun ansvar for havnens ambisiøse miljøplan, der tilrettelegging for framtidens energiløsninger er et viktig element. Hun har lang erfaring innen energi og miljø, og har vært sentral i både forarbeidet og gjennomføringen av havnens engasjement i Elnett21.

Mikal Dahle

Mikal Dahle er prosjektleder i Kolumbus, der han har ansvaret for TrAM-prosjektet som blant annet skal levere verdens første fullelektriske hurtigbåt. Mikal er utdannet sivilingeniør i marin biologi fra NTNU.