3500 milliarder – nei takk?
Kronikk

3500 milliarder – nei takk?

Droner, det kan godt være framtiden, men noen god «return of investment» (ROI) og nye arbeidsplasser er vel tvilsomt når vi kan kjøpe vår egen drone på Elkjøp. Dette var lyden i Rogaland og Norge for bare seks år siden da Nordic Unmanned fløy inn med nye fremmede begrep og med et KVS Technology i luftstrømmen like bak.
26.oktober 2021 Grethe Skundberg, nestleder i styret i Næringsforeningen

Idag skriver begge selskap historie ved å være de største i hvert sitt segment internasjonalt. Nordic Unmanned er kåret til et av Europas 10 hurtigst voksende selskap. KVS Technology landet nettopp en kontrakt på 60 millioner amerikanske dollar. Noen få lokale investorer puttet inn risikokapital og bør være relativt fornøyd med avkastningen.

Droner kun en liten del

Droner er en del av framtidens mobilitet, men kun en liten del. Der massene skal forflyttes er også pengene, og følger vi pengene åpner det seg et mulig veikart for Rogaland. Bare i årets første kvartal investerte amerikanske Venture Capital fond 16 milliarder kroner i klimateknologiselskap. Over femti prosent av disse 16 gikk direkte til selskap innen mobilitet. Det siste året har det vært en markant dreining mot mobilitet, og dette er kun privatkapitalen.

Det offentlige har stor lommebok

Taksonomien, Fit for 55 og Green Deal kan oppfattes som et mørkt teppe som legger seg over oljetunge Stavanger og Rogaland, eller vi kan se hvordan vi kan kapitalisere på dette. Potensialet er enormt. Det pøses nå penger ut fra EU gjennom ulike Green- Deal-programmer for å utvikle ny teknologi, nye løsninger der mobilitet ikke er en del av problemet, men en del av løsningen for å få ned klimaavtrykket på transport med 90 prosent innen 2050.

Oppstartsselskapet Evoy fra Bergen søkte nettopp og fikk 45 millioner kroner til utvikling av batterielektriske hurtigbåter, en Tesla til havs. Det internasjonale markedet har våknet, og at selskapet kan gå mot en Unicorn-status (verdsatt til en milliard) er absolutt innen rekkevidde.

Over de enkelte produktene som skal sørge for at vi beveger oss på en mer klimanøytral måte, ligger det digitale MaaS (Mobility as a Service). Globale MaaS- løsninger er estimert til å ha en omsetning på over 10.000 milliarder kroner innen 2030, ifølge ABI Research. Totalmarkedet for MaaS er estimert til 2.400 milliarder kroner i 2027, opp fra 450 milliarder kroner i 2019, ifølge Research And Market.
Dette markedet er så stort at det kommersielle vil ha svært gode vilkår samtidig som det offentlige når sine klimamål.

Et lokalt eksempel er at vi kan velge å se på bussveien med ostehøvelprinsipp for kutt eller bli en del av utviklingen
for det store markedet innen intelligente transportsystemer (ITS) som bussveien må iverksette for å lykkes. EU er tydelig på at automatisert mobilitet og smarte trafikkstyringssystemer er grunnleggende for at transport skal ta ned avtrykket.

Grundere eller selskap setter retning

Innovasjonsgraden og risikokapitalen er stor. Spørsmålet nå er hvor mange arbeidsplasser i Rogaland dette kan gi og hvem som ser mulighetene. Er det en ung grunder som Kristoffer fra Randaberg, som hadde en idé til maskinlæring innen mobilitet, sammen med kompisene fra universitetet, og startet selskapet Spare i Canada?

Første kunde i 2018 var Kolumbus. I dag verdsettes Spare til 700 millioner kroner, men dessverre fortsatt med hovedkontor i Canada. Eller blir det de tunge fagmiljøene vi har i regionen innen digitalisering og automatisering? Det beste hadde vært en kombinasjon og en entusiasme til å ta en posisjon.

I Norge er bedriftene på Jæren og i Stavanger-regionen langt framme innen automatisering og utvikling av intelligente transportløsninger, og Kolumbus er blant de ledende på MaaS-området. Kombinert er koordinatene for veikartet alt på plass.

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.