Aksjevinner med høy margin
Vinneren Frank Harestad fra Heimdal Fondene, omkranset av Sondre Solvoll Bakketun fra Skagenfondene, Beate Bredesen fra Odin Forvaltning og Robert Næss fra Nordea.

Aksjevinner med høy margin

Dersom du hadde fulgt de aksjerådene Frank Harestad fra Heimdal Fondene ga under Aksjeåret 2023, kunne du ha sprettet en champagne av det edle slaget ved årsskiftet. Men hva bør du satse på i 2024?
05.januar 2024 Av Ståle Frafjord

I fjor anbefalte Frank Harestad tre aksjer for 2023: Schibsted, Seadrill og Oddfjell Technology. Det skulle vise seg å være et godt valg. For dem som valgte å følge rådene ville investeringen medført en avkastning på hele 70,1 prosent.

– Jeg hadde god tro på de aksjene, men en så bra avkastning skyldes også noe hell. Uansett er jeg svært godt fornøyd med resultatet, men dette er ikke noe man kan regne med at jeg skal kopiere for 2024, sa Harestad fra scenen under Aksjeåret 2024 på Clarion hotel i Stavanger fredag.

Stort sprang

Harestad var ikke den eneste av de fire forvalterne som under Aksjeåret i fjor ble utfordret til å presentere sine forslag til aksjer for 2023, og som kunne notere seg for en solid gevinst. Nærmest kom investeringsdirektør Robert Næss i Nordea som ville sittet igjen med en gevinst på 46,6 prosent. Hans råd var å satse på Elmera, Sparebanken Vest og eBay. Sonder Solvoll Bakketun fra SKAGEN traff også bra på anbefalingen om å satse på Telenor, Sparebanken Vest og SalMar, og kunne notere en gevinst på 36,6 prosent. Beate Bredesen fra Odin Forvaltning kom dårligst ut med en gevinst på 3,4 prosent og der to av tre aksjer hadde en negativ utvikling i 2023.

Hva med 2024?

Hva anbefaler fjorårets vinner at aksjeinvestorene bør satse på i 2024? Frank Harestad har fortsatt tro på Schibsted og satser også på denne aksjen i 2024.  I tillegg har han også tro på Elkem og Klaveness Combination Carriers.

– Jeg tror der er mer å gå på i Schibsted. Elkem er et selskap som er veldig syklisk, men godt posisjonert for den industri- og energiomstillingen som forventes i årene fremover. Klaveness Combination Carriers er et selskap som tjener veldig gode penger og som er lavt priset både i forhold til inntjening og utbytte, sier Harestad.

Tradisjon

Aksjeåret 2024 er finansbransjens store treffpunkt, og er et av Næringsforeningens tradisjonelle møter med røtter helt tilbake til 2005.  Aksjeåret arrangeres av fagrådet for finans- og kapitalforvaltning som har jobbet for en samlet finans- og kapital bransje siden 2001, og på vegne av hele sektoren. Rådet arrangerer aktuelle møteplasser som sikrer kompetanseutvikling, attraktivitet, pådriver for vekst og jobber med næringspolitiske saker knyttet til egen bransje.  Finansbransjen skal også være en aktiv pådriver for en bærekraftig omstilling.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.