– Motiveres av omdømme og krav
Per Arvid Gimre i samtale med konferansier, Siri Lill Mannes, under Pionér 2022.

– Motiveres av omdømme og krav

Per Arvid Gimre fra PwC Rogaland presenterte Løypemeldingen for Rogaland på bærekraftskonferansen Pionér 2022. Funnene fra undersøkelsen viser at næringslivet i regionen har en vei å gå når det kommer til konkrete tiltak og handling.

BILDER FRA PIONÈR 2022 FINNER DU HER!

Løypemeldingen 2022 Rogaland gjennomføres i år for første gang i Stavanger-regionen. 129 av medlemsbedriftene i Næringsforeningen i Stavanger-regionen har svart på Løypemeldingen. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge status på bærekraftsarbeidet i næringslivet, og mulighetene og utfordringene som følger.

– Konklusjonen er at bærekraftsarbeidet motiveres av omdømme og krav. Ikke så mye av de økonomiske mulighetene, forklarer Gimre.

Per Arvid Gimre fra PwC Rogaland under Pionér 2022.

Det finnes lyspunkter i rapporten, men få av bedriftene har oversikt over sitt klimaavtrykk og veldig få har gjennomført en klimarisikoanalyse.

– Det er positivt at 7 av 10 sier at de jobber strukturert med bærekraft. Men få selskap tar ansvar for egne klimagassutslipp. Bare 15 prosent forteller at de kompenserer for egne utslipp gjennom kjøp av frivillige klimakvoter. Så lite som 4 prosent av de som ikke kjøper klimakvoter i dag, planlegger å gjøre dette i fremtiden, påpeker Gimre.

Konsekvensene av EU-taksonomien er også i liten grad vurdert og analysert, i tillegg til at få årsverk er dedikert til bærekraftsarbeidet.

– Manglende ressurser er den største utfordringen med bærekraftsarbeidet, det henger sammen med at over halvparten som har svart, sier at de har mindre enn ett årsverk på bærekraftsarbeid. Flere trekker frem at bærekraftige løsninger ikke er økonomisk lønnsomme, samt at det er vanskelig å påvirke andre i verdikjeden til å gjøre endringer. For eksempel leverandører, konkluderer Gimre.

Hele Løypemeldingen for Rogaland 2022 er tilgjengelig her: https://www.pwc.no/no/publikasjoner/loypemeldingen-stavanger-regionen-2022.pdf

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.