– Datasenter til 50 mrd. vil gi enorme ringvirkninger
Næringsminister Jan Christian Vestre besøkte Kalberg i fjor. Her sammen med Harald Minge i Næringsforeningen og oljeservicegründer Ståle Kyllingstad. Foto: Marius Johnsen/Næringsforeningen

– Datasenter til 50 mrd. vil gi enorme ringvirkninger

Green Mountain ønsker å bygge et datasenter til 50 milliarder kroner på Kalberg, sammen med et av verdens største teknologiselskap. Senteret vil skape rundt 500 arbeidsplasser og vil være det største industriprosjektet i Norge noen gang – utenom olje og gass. – Dette vil få enorme ringvirkninger for regionens næringsliv, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
09.oktober 2023 Egil Hollund

– Vi vil gratulerer Green Mountain og alle de gode kreftene som i fellesskap har jobbet for å få til dette helt siden 2019, sier Minge.

Green Mountain kan ikke gå ut med hvem den store kunden er. Ofte går bransjen aldri ut med navnet på kundene, av sikkerhetsgrunner. Det Green Mountain likevel avslører er at det er snakk om et av verdens 20 største teknologiselskaper, og at de ikke er asiatiske. Green Mountain ønsker ferdigstillelse av første byggetrinn senest i januar 2025, mens siste byggetrinn skal være ferdig i 2027. Byggetid for første byggetrinn er beregnet til 12 måneder. Fullt utbygd vil datasenteret, slik planene nå foreligger, ha inntil åtte datahaller. De totale investeringene vil være i overkant av 50 milliarder kroner, hvor Green Mountain og kunden står for halvparten hver. Green Mountain garanterer minimum 500 årsverk i tilknytning til datasenteret – når hele anlegget er ferdig utbygd i 2027.

- I denne regionen er vi vant med store investeringer i energinæringen. Men selv i det perspektivet er dette en gigant. Vi har snakket lenge om at denne regionen må ha flere bein å stå på og at vi må fortsette å utnytte naturgitte fortrinn og etablert kompetanse for å skape nye grønne arbeidsplasser. Etableringen på Kalberg er et fantastisk eksempel på at dette er i ferd med å lykkes og gir hele regionen stor motivasjon, sier Minge.

Green Mountain garanterer for et minimum på 500 årsverk i tilknytning til datasenteret, når det er ferdig utbygd. I tillegg vil selve utbyggingen bety mye arbeid for lokalt næringsliv.

- Det har lenge pågått diskusjoner om hvor mange arbeidsplasser datasentre skaper. Green Mountains garanti feier all tvil til side. Dette vil jo bli en av regionens største arbeidsplasser, kun i løpet av noen få år. Husk at mange av hjørnesteinsbedriftene i industrien, som kanskje har rundt 300 ansatte, har brukt mange tiår på å bygge seg opp, sier Minge, og viser også til de indirekte jobbene slike sentre skaper.

Datasentre gir nesten tre ganger så mange arbeidsplasser per megawatt som kraftkrevende industri, ifølge bransjeorganisasjonen Abelia. Kommunal- og moderniseringsdepartementet opererer i en rapport med 18 arbeidsplasser per megawatt.

- De indirekte arbeidsplassene er de som blir skapt gjennom kjøp av underleverandører i flere ledd, både i bygg- og driftsfasen. Til slutt har vi arbeidsplassene som skapes ved at alle disse arbeidstakerne bruker sin lønnsinntekt i samfunnet. Det er uansett betydelig for et senter av denne størrelsen, sier Minge.

Svein Atle Hagaseth, administrerende direktør i Green Mountain, på pressekonferansen i dag.

Datasenter på Kalberg vil også bety et stort kompetansebehov. Arbeidsplassene knyttet til et slikt anlegg favner bredt. I etableringen trengs ingeniører, designspesialister, prosjektledere og anleggsarbeidere, men det til drift er behov for faglærte arbeidstakere med bakgrunn fra elektro, mekaniske fag, automasjon, dataelektronikk også videre.

– Dette er varige og stabile arbeidsplasser. Vi vet alle at en av regionens hovedutfordringer er å rekruttere nok folk med rett kompetanse framover. Dette er en oppgave som må løses i fellesskap mellom regionens kommuner og næringslivet, sier Minge.

Fagrafjell transformatorstasjon fikk konsesjon 20. september 2019 og byggestart var i 2020, samme året som ideen om datasenter i området kom opp. Nå søker Green Mountain om dispensasjon for første byggetrinn for å sikre etableringen.

– Jeg er imponert over hvordan alle gode krefter har bidratt for å få dette til. Nå gjelder det å stå løpet helt til mål. Dispensasjonen Green Mountain har bedt om må innfris raskest mulig, slik at tidsfristene kan overholdes, påpeker Minge.

Utbyggingen på Kalberg medfører en rekke rekkefølgekrav som utbygger vil innfri.

– Her skal det jobbes med både jordflytting og fjernvarme som kan utnyttes av andre næringer som veksthus og landbasert oppdrett og tørkingsanlegg – slik at fotavtrykket skal bli minst mulig. I tillegg er denne utbyggingen nøkkelen til å få realisert omkjøringsveien ved Kvernaland, sier Minge, og legger til:

– Vi er heldige som har med en stor og seriøs aktør som Green Mountain å gjøre.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…