De første aggregatene er på plass i Ukraina

Den første traileren lastet med store mengder strømaggregater og kabler, har nå levert utstyret i Ukraina. Onsdag morgen går to nye fulle trailere med utstyr fra Stavanger-regionen med ferje fra Kristiansand og med kurs for det krigsherjede landet.
03.januar 2023 Av Ståle Frafjord

Over åtti strømaggregat og kilometer med strømkabler ble før jul gitt av bedrifter i regionen i en storstilt felles dugnad. Innsamlingsaksjonen førte til at bedrifter sto i kø for å hjelpe befolkningen i det krigsrammede landet med utstyr som skal sikre oppvarming og lys til sykehus, skoler, barnehager, gamlehjem og boliger i Ukraina gjennom vinteren. Mye av utstyret er nytt, og flere bedrifter valgte å prioritere innkjøp av aggregat til Ukraina fremfor den tradisjonelle julegaven til ansatte.

Russlands krigføring og målrettede angrep på sivil infrastruktur gjør at vinteren i Ukraina kan bli ekstremt krevende. Det er bakgrunnen for at Stavanger kommune sammen med Næringsforeningen i Stavanger-regionen inngikk en tett dialog med ukrainske myndigheter ved ambassaden i Oslo, og iverksatte en stor innsamlingsaksjon. Responsen var overveldende.

Den første traileren med utstyr ble fraktet med semitrailer fra SR Group fra Forum-området i Stavanger til Oslo. Her har ambassaden tatt ansvar for å få fraktet utstyret til Ukraina. Tonnevis av strømgeneratorer og strømkabler er nå på plass i landet. Det tyngste utstyret skal tas i bruk for å sikre strømforsyning til å holde driften i gang på sykehus i landet, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Tormod Andreassen.

-Vi er svært glade for at den første traileren nå er fremme. Onsdag morgen klokken 08.00 kjører to nye trailere fra Håkull og SR Group fulle av utstyr ombord i ferje fra Kristiansand til Danmark, med kurs for den ukrainske grensen, sier Andreassen.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…