Dette er de største utfordringene med elektrifiseringen av bilparken
ORIENTERTE: Bjørn Fjeldsaa var blant foredragsholderne under firmabilfrokosten fredag.

Dette er de største utfordringene med elektrifiseringen av bilparken

Bjørn Fjeldsaa, porteføljeansvarlig SMB i Lyse Energi AS, orienterte om elektrifiseringen av bilparken og fremtidsutsiktene for hurtiglading.
14.april 2023 Sturla Johannessen

I samarbeid med Autopia 23 inviterte Næringsforeningen i Stavanger-regionen til firmabil-frokost.
Under firmabilfrokosten var det stor interesse da Lyse opplyste om hvordan ladeutfordringen kan løses.
Bjørn Fjeldsaa, Porteføljeansvarlig SMB i Lyse Energi AS, og ansvarlig for markeds- og etableringsansvarlig for hurtiglading, legger ikke skjul på at det finnes flere utfordringer knyttet til elektrifiseringen av bilparken.
– Kundens forventninger til høy effekt er en utfordring. For kommersielle ladeaktører er dette svært kostbar infrastruktur å bygge, i tillegg til høye nettleiekostnader for å drifte. Den største utfordringen er likevel egnet areal. Vi har ikke råd til å kjøpe eller leie midt i indrefileten, som for eksempel på Forus, og derfor bør kommunene se på løsninger for å frigi areal til dette formålet. For større stasjoner bør dette gjøres i forbindelse med sterke punkt i strømnettet, kapasitet er en utfordring flere steder, sier Bjørn Fjeldsaa.

– Hvordan ser du på fremtidsutsiktene for hurtigladningen?
– Det vil være behov for flere større typ, flaggskip-stasjoner som tilbyr det vi kaller for korridorlading. Ladepunkter som skal binde storbyene sammen og muliggjøre langdistanse kjøring med elbil på kryss og tvers i hele Europa. Her er det en klar kundeforventing til at dette er med lynlading, altså veldig høy effekt. Dette er veldig dyr infrastruktur og må ha subsidier i ryggen fra bilbransjen, som Ionity, eller fra kommune/stat – og/eller til vesentlig høyere ladekost. Her hjemme tror vi hurtiglading vil foregå mer og mer i kombinasjon med andre service og handelstilbud, for eksempel på matbutikken, Kvadrat og lignende. I den forbindelse er gjerne ladekapasitet på rundt 100 kW mer enn nok, og vil passe fint til et 20-30 minutters stopp i butikken, svarer Fjeldsaa.

På spørsmål om hva som bør gjøres for å få fortgang på ladekapasiteten i regionen, kommer svaret fra Fjeldsaa raskt.

– For at vi skal kunne bygge det neste Jernbanelokket, hvor vi i dag har 14 ladere – så trenger vi areal. Vi jobber kontinuerlig med kommersielle aktører om leieavtaler for etablering av et par ladere på matbutikker og lignende – men skal vi få fortgang på mange og litt større lokasjon så må nok kommunen se på egnede arealer, påpeker han.

I tillegg til Lyse orienterte Sparebanken Vest/Brage Finans om grønne lån under firmabilfrokosten, og Sig Halvorsen, NorEngros og Byggmester Sagen fortalte om hvordan de planlegger sine firmabil-innkjøp og hvilke forhold de vektlegger.

Representanter fra Ålgård Bil, Møller og Toyota delte sine erfaringer med bærekraftige løsninger og hva bilbransjen kan tilby før firmabilfrokosten ble avsluttet med en sniktitt på bilene som presenteres på Autopia 23 i Stavanger Forum Expo hallen.

Blant annet fikk dette gliset fra Lucid, med en oppgitt rekkevidde på 883 kilometer, og en prislapp på 2,2 millioner kroner, stor oppmerksomhet da bilen ble vist frem på Autopia 2023.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.