Du tror du forstår regnskap?
Marit Siqveland og Ingunn Karin Hetta i Kallesten Revisjon og Regnskap

Du tror du forstår regnskap?

Revisorene ga 75 kursdeltakerne en innføring i hvordan man leser, forstår og lager et regnskap.
25.januar 2024 Arne Birkemo

– Den største misoppfatningen om regnskap er at det bare er å trykke på en knapp og så legger ting seg der det skal. Slik er det med tjenestene som automatiserer regnskapet, som mange bruker og hører reklame for. Disse tjenestene er jo forsåvidt bra, men det er lett å miste kontrollen. Spesielt over tid. I en virksomhet må man ha kontroll. folk må ha kjennskap til hva regnskap faktisk er. De må forstå tallene. Sørge for at det er riktig og kunne forstå hva som ligger bak tallene, forteller Ingunn Karin Hetta.

Torsdag 25. januar holdt Hetta og kollega Marit Sikveland, begge revisorer i Kallesten Revisjon og Regnskap, et grunnleggende kurs i regnskapsforståelse for 75 deltakere på Rosenkildehuset.

I salen var det et bredt spekter med mennesker i alle aldre, og i ulike roller. Fellesnevneren er at de ønsker å lære mer om regnskap. Kanskje sitter de et styre, har økonomisk ansvar eller en administrativ rolle som krever at man kan lese og forstå et regnskap. Det var også deltakerne fra frivillige foreninger og lag i salen.

Handler om kontroll

– Det handler om å ha kontroll og mest mulig kunnskap om virksomheten, sier Siqveland.

– Når skal man investere i regnskapsfører?

– Noen er flinke til å føre regnskapet selv, og det går selvsagt helt fint når man er en liten enkeltmannsforetak, for eksempel. Men når man får ansatte, og må forholde seg til lønn, anbefaler vi å investere i regnskapsfører, svarer Siqveland.

– Å ha regnskapsfører kan også oppfattes som et kvalitetstegn, legger Hetta til.

Ifølge foredragsholderne var det en interessert gjeng som satt i salen. Folk nølte ikke med å stille spørsmål i pauser og etter foredraget.

Fornøyd deltaker

Kjell Sigve Lervik, daglig leder i Karrierelaboratoriet, var glad for at han satte av formiddagen til å være med på kurs.

– Kurset var interessant til mitt formål. Jeg fikk en innføring i hva regnskap er, hvordan man setter det opp og hvor tallene går og hva ting betyr, sier Lervik.

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.