– En bevisst strategi
Elisabeth Saupstad er reiselivsdirektør i Region Stavanger.

– En bevisst strategi

Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, kjøper ikke argumentet fra Avinor om at regionen er ukjent og uinteressant som reiselivsmål sammenliknet med blant annet Bergen og Oslo.
19.februar 2020 Av Ståle Frafjord

Hun viser blant annet til at Stavanger-regionen i fjor hadde den kraftigste turist-økningen i landet målt i ferie- og fritidsovernattinger.

Samtidig taler også økningen i cruisetrafikken og Preikestolens posisjon som en av landets største turistmagneter for en helt annet utvikling enn den Avinor forfekter.

– Vi har alltid hatt et godt og nært samarbeid med Avinor lokalt, men har nok ikke opplevd samarbeidet like godt med Avinor sentralt. Da utenlandstrafikken begynte å gå tilbake og flere ruter ble lagt ned som følge av oljenedturen for noen år siden, det var da regionen hadde trengt støtte i form av oppstarts- og markedsføringsmidler for å opprettholde rutetilbudet til utlandet, sier Saupstad.

Frustrasjonen over Avinor sentralt har imidlertid gitt seg i løpet av det siste året.

– Jeg syntes lenge det var mye fokus sentralt på Oslo og Bergen, men interessen er i ferd med å ta seg opp. Jeg tror Avinor sentralt nå ønsker å gjøre mer også her i regionen, men jeg opplever også at satsingen på Oslo og Bergen spesielt har vært en bevisst strategi, sier Saupstad.

Ikke prioritert

Saupstad viser til at regionen – og også reiselivet – historisk sett har bygd opp sin virksomhet rundt oljevirksomheten.

Rett før oljenedturen ble det åpnet fire nye hotell på Nord-Jæren. Årsaken var at det frem til da hadde vært knapphet på hotellrom i ukedagene i regionen. Prisene var høye, men man fikk fylt opp rommene uansett. Turister var heller ikke prioritert, eller noe man satset på - i sterk motsetning til Oslo og Bergen som har satset på turisme over lang tid. I Bergen har regionen over lang tid også gått inn med store økonomiske midler. Turisme ble tidlig definert som en viktig næring, hvor ruteutvikling har vært et satsingsområde.

Fond
Stavanger-regionen har gått glipp av flere titalls millioner kroner i form av markedsføringsstøtte de senere årene med tanke på få nye ruter til og fra Sola. Da har man hatt grunn til å juble langt høyere i Bergen. Her har nye ruter utløst flere titalls millioner kroner de siste årene i form av tilskudd og markedsføringsstøtte. Hamburg og München er bare to av flere store byer på kontinentet hvor man i dag kan reise direkte med fly til Bergen.

– Over tid har jo dette fått konsekvenser. Hadde vi hatt i nærheten av de statlige midlene som er brukt i andre regioner, ville vi hatt en enda større økning i turisttrafikken til regionen. Vi har måttet gjøre alt på egen hånd – uten noen drahjelp. Men vi arbeider nå sammen med Avinor og næringslivet for å få til et fond som skal være markedsmidler og brukes i de markedene det er aktuelt.

Via via
At turisttrafikken i regionen de siste årene har tatt seg opp, samtidig med at utenlandstrafikken fra Sola har gått ned, fremstår som et paradoks. Saupstad tror noe av årsaken er at deler av nærmarkedet kommer i bil og ferje fra kontinentet, men også at mange reiser med fly til Oslo og reiser videre til Stavanger-regionen med tog eller fly.

– Samtidig er det først de tre siste årene vi har hatt en vekst i turismen. Først en forsiktig vekst, i 2019 den sterkeste veksten i landet.  Veksten i sommerhalvåret i ferie- og fritidsovernatting var på 36,8 prosent - og fra januar og frem til november i fjor på hele 32 prosent. Vi snakker om en økning på 134 000 ferie/fritidsreisende personer. Vi har hatt en ketchupeffekt i regionen, sier Saupstad.

Turistikon

At regionen derfor skulle være lite kjent blant turistoperatører i utlandet, stusser Saupstad over.

– Det er liten tvil om at Fjord Norge med Preikestolen - sammen med nordlyset – i dag er Norges fremste turistikoner, og det er ingenting som tilsier at Bergen er mer interessant som turistregion enn Stavanger-regionen. Det handler mer om at operatørene ikke har fått tilgang på rom i denne regionen, samt prisbildet vi opererte med i gullårene. Noe av skylden må vi ta selv med vårt ensporede fokus på forretningsgjesten. Men det er ingen andre steder i Norge som nå opplever den samme veksten som denne regionen har, og det kommer til å vokse mer.

– Når Stavanger-regionen øker mest i landet i forhold til turisttrafikken, er det en indikator på at det kan være et marked for flere utenlandsruter til og fra Sola?

– Utvilsomt, men flyselskapene tør trolig ikke ta risikoen fordi volumene fortsatt ikke er store nok eller før de ser at veksten fortsetter, sier Saupstad.

LES OGSÅ: Regionen taper terreng i luften

Hele verden
Turistene kommer til Nord Jæren fra store deler av verden, men regionen er mest populære blant briter, amerikanere, tyskere, dansker, svensker, spanjoler, nederlendere og kinesere.

– Det er også de markedene vi har jobbet mest med over tid, og som vokser mest. Slik har det vært i noen år nå.

– Hvilket land ville det vært naturlig og hatt en direkte flyrute til om man ser på turistpotensialet?

– Først og fremst Frankfurt i Tyskland, både som hub og også fordi det her er et behov i forhold til forretningsmarkedet.

Saupstad har stor tro på at turistveksten kommer til å fortsette.
– Det er fordi vi virkelig begynner å bli et etablert turistmål, med flere kommersielle aktører og også gjennom hele året. Det er flere og flere turoperatører som har tatt Stavanger-regionen inn i sine programmer.

LES OGSÅ: Regionen taper terreng i luften

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.