Endring når verden endres konstant
Medgründer Anne-Sofie Engelschiøn i Bolder mener oppstartsbedrifter har en tankegang som gjør at de lettere takler endring, men at mangel på likviditet gir mange utfordringer. Foto: Lars Idar Waage

Endring når verden endres konstant

De mest sårbare bedriftene er ofte de ferskeste. For oppstartsbedriftene og de som nå skal oppskaleres, har det siste halve året vært tøft. Samtidig har de gjort det de er best på: Takle endringer.
19.august 2020 Av Lars Idar Waage

Likviditet er kanskje den største utfordringen for de små bedriftene som satser og investerer. 2020 har startet blytungt for mange som har manglet likviditet. Spesielt selskapene som er inne i oppskaleringsfasen og som skal mangedoble antall ansatte.
– Med flere ansatte kommer større faste kostnader. I tillegg har man gjort store investeringer som kanskje ikke kan høstes slik tidsplanen forelå, da havner man i en likviditetsskvis, sier medgründer Anne-Sofie Engelschiøn i Bolder.

 


Konstant endring

Bolder-konsernet, som består blant annet av Bolder, Bolder Technolgy og AIR by Bolder har rundt 50 ansatte totalt, en dobling i antall ansatte bare fra i fjor. I dag har de virksomhet i Norge, Sverige, Polen og India.
– Tiltakspakkene som har kommet er knyttet opp mot fjoråret, og for virksomheter som oss, som vokser raskt, betyr det at vi må sammenligne med halvparten av omsetningen og under halvparten av antallet ansatte. Det gjør at vi er skuffet over hjelpen fra myndighetene, sier hun.
Imidlertid har Bolder klart seg greit gjennom krisen. Med hardt og målrettet arbeid fra både gründerne, de ansatte og ikke minst samarbeidspartnere.
– Vi har fått testet oss og fått bekreftet at vi har et veldig bra team og gode partnere. Mennesker som er lojale og dedikerte og som gir det lille ekstra og trår til når det trengs, påpeker Engelschiøn.
Hun mener det er flere forhold som gjør oppstartsbedrifter godt i stand til å takle endringer som koronakrisen skapte. Ett av dem er at bedriftene og markedene er i konstant endring.
– Selvfølgelig merket vi korona, men det er en av mange endringer og tilpasninger vi har blitt nødt å gjøre de siste årene. Så det er ikke like definerende for oss som for mange andre mer etablerte virksomheter, forklarer hun og fortsetter:
– Hvilke ting er konstante når man opplever konstant endring? Når man jobber på den måten vi gjør så gjelder det å holde fokus på de tingene som ikke endrer seg så raskt – visjoner og verdier. Visjonen vår endrer seg ikke, men hvordan vi utøver den gjør det. Verdiene er viktige for å skille seg ut og skape lojalitet, både blant ansatte og kunder. En krise er en god anledning til å finne tilbake til denne kjernen.

 

Prioriteringer

Selskapet har vært i ulike former for kriser siden oppstarten, slik det ofte er. Winston Churchill-sitatet «never waste a good crisis» har blitt flittig brukt i en rekke sammenhenger de siste månedene. Det er det ofte en god grunn til, ifølge gründeren.
– Sitatet kan virke litt flåsete, men kriser kan brukes positivt. Det ligger noe i dette for vi ser hvor samlende det er og at bidragene fra de ansatte blir synliggjort på en helt annen måte. De ansatte blir motiverte av å gjøre ting som må gjøres, mener hun.
Å gripe mulighetene som finnes i, under og etter en krise kan være vanskelig, men også nødvendig. Å gå gjennom måten man arbeider på og gjerne ta en fot i bakken før en liten restart, kan hjelpe.
– Kriser er smertefulle når det stormer som verst, men ofte kan man ta en gjennomgang av aktiviteter man gjør og hvilke som må gjøres. Plutselig blir man tvunget til å prioritere hardere og man innser at alt ikke er like viktig, sier Engelschiøn.
Disse harde prioriteringene skaper også større forventninger til de beslutninger som tas.
– I en situasjon der man kun må gjøre de rette tingene, må man ofte gå tilbake til strategibordet og finne ut hva man egentlig skal gjøre. Kriser er vanskelige å stå i, men du kan komme bedre ut av det på andre siden, påpeker hun.

 

Akseptere endringer

Bolder skulle egentlig ha åpnet sitt opplevelsesenter på Tvedtsenteret i mars. Nå er de forsiktige og har utsatt åpning, samtidig som de har prøveåpnet for noen utvalgte kunder. I selskapet ble flere permittert under koronakrisen.
– Heldigvis har vi gode investorer og partnere. Partnere som strakk seg uendelig langt for at vi skulle komme gjennom krisen – sammen med et styre som tenker langsiktig, er involverte, engasjerte og som har bidratt med sin kompetanse, sier hun.
For å skape gode team og gode partnerskap mener hun det er viktig å bruke god tid på rekrutteringsprosessene og ikke minst å finne frem til de gode partnerne.
Å gjennomgå kriser kan også bli en aha-opplevelse for gründere og ledelse. Du må gjøre noen erkjennelser på veien for å stake ut kursen videre.
– Du må håndtere egoet ditt. Med det mener jeg at du hele tiden må akseptere at verden ikke nødvendigvis er slik du har tenkt, det du tror er ikke slik du trodde, og at du må hele tiden klare å ta innover deg at du ikke har alle svarene. Hvis du klarer å erkjenne det, så klarer du raskt å se at nå er det noe som endrer seg, og at det er på tide å ta grep, avslutter hun.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner