Energi-transformasjonen
Thina Saltvedt, sjefanalytiker for bærekraftig finans i Nordea, var foredragsholder på Energy transition dinner. Foto: Marius Johnsen

Energi-transformasjonen

Thina Saltvedt sier at krigen i Ukraina påvirker tempoet til det grønne skiftet, og at meningen med mye dyrere energi, er at vi endrer våre bruksmønstre for godt.
21.april 2022 Marius Johnsen

Dette kom frem på Energy transition dinner, som Næringsforeningen i samarbeid med Stavanger Kommune og advokatfirmaet Thommessen avholdt i Stavanger Konserthus torsdag ettermiddag. Temaet var det grønne skiftet og at næringslivet i Norge og verden er i stor endring.

Påvirket av politiske hendelser
EU-land må kvitte seg raskt med energien som kommer fra Russland. Thina Saltvedt tror at omrokkeringer på budsjettene innenfor EU-systemet vil sørge for at satsingen går fortere enn det vi har sett til nå.

– Det er ingen tvil om at den krisen og krigen som pågår i Ukraina, har fått oss til å se nytt på energimarkedet. Det kommer inn enda én faktor. Det er ikke første gang at vi blir påvirket av politiske hendelser i energimarkedene. Det skjer ganske ofte, men dette begynner å være veldig nært oss. Det føler vi kanskje ekstra på, påpeker Saltvedt.

Det er liten tvil om at Europa har et stort behov for mer energi. Når man i tillegg må bytte om energien som kommer fra Russland så kjapt som mulig, så kan Norge være en viktig bidragsyter til Europa sin etterspørsel etter grønn og fornybar energi.

– Et spørsmål som jeg får ofte: vil det ha en påvirkning på tempoet til det grønne skiftet? Jeg tror at det kommer til å gjøre det. Dette fordi at EU har et stort behov for mer energi, og må bytte om energien som man får fra Russland på kort sikt. Jeg tror at det kommer til å bli noen omrokkeringer på budsjettene innenfor EU systemet, som gjør at denne satsingen går fortere enn det vi har sett til nå. Det må vi selvfølgelig følge med på, for det er ingen tvil om at vi har en viktig rolle og spille.

Dyrere energi endrer våre bruksmønstre
Energieffektivisering betyr at vi må bruke energien mer effektivt. Og mindre, fordi det blir dyrt. Man må også tenke nytt og komme seg ut av siloer. Samarbeid på tvers av bransjer, nye løsninger og nye måter å bygge samfunnet rundt oss hjelper når prisen på energi skyter i taket.

– Flyene fra Norge til USA begynte å bruke en time lengre. Skytteltrafikken mellom Europa og Asia har begynt å bruke et døgn lengre på grunn av økte drivstoffkostnader. Dette er endringer som vi gjennomfører når prisene endrer seg. Det betyr at vi må forbruke mindre, men også investere mer. Hvordan kan man redusere kostnadene? Det er først da vi begynner å se etter alternativer. Det skal svi litt, for at vi skal bli tvunget til å tenke i nye baner, derfor synes jeg heller ikke at vi skal dempe effektene så mye, konstaterer Thina Saltvedt.

Norge må satse mer
Selv om utviklingen nå går kjappere, så er Norge ikke i en særegen posisjon i forhold til utvikling innenfor det grønne skiftet. Thina Saltvedt mener at vi må begynne å satse mer hvis vi skal være med på omstillingen i energimarkedene.

– Vi liker å si at vi har kunnskapene og kompetansen. Vi har det også, men vi må bruke den. For vi er ikke de eneste som satser på disse områdene. På Co2-fangst og på hydrogen. Dette gjør nabolandene våre også. Og de er kanskje mer pushet på å gjøre det enn det vi er, siden vi fortsatt tjener bra på olje og gassen vår. Så vi må passe på å ikke bli sittende for lenge i de stigene vi har, hvis vi ønsker å bruke mulighetene som ligger der og satsingen som nå skjer, konkluderer Saltvedt.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…