Finalist IV: Et høyteknologisk systemhus på Tau
I lokalene til Westcontrol på Tau foregår det en stadig mer omfattende utvikling av høyteknologiske produkter innen avansert elektronikk, elektrifisering, og robotisering.

Finalist IV: Et høyteknologisk systemhus på Tau

Westcontrol er den fjerde av fem finalister til Årets Bedrift 2022. Selskapet nærmer seg 30 års virksomhet med base fra Tau på Strandalandet. Bedriften er imidlertid viril og energisk som en tenåring, og er godt posisjonert for videre vekst på områder som avansert elektronikk, elektrifisering og robotisering.
13.oktober 2022 Tekst: Frode Berge

Åpningen av Ryfast har redusert mentale avstander og reisetider til resten av regionen, og framtiden ser lovende ut. Administrerende direktør Leif Petter Skaar er stolt over at Westcontrol er med i finaleheatet i kåringen av Årets bedrift 2022.

Administrerende direktør Leif Petter Skaar opplever at det grønne skiftet gir Westcontrol store forretningsmuligheter.​

– Kan du kort beskrive bedriftens historie, og de viktigste høydepunktene fra denne?
– Westcontrol ble startet i 1994 av den lokale kreative gründeren fra Idse, Mikal Dreggevik. Selskapet er et høyteknologisk systemhus som ut i fra en idé kan designe, utvikle og produsere «skreddersøm»- produkter til de fleste bransjer, kunder og anvendelser.

– Hos Westcontrol produseres det alt fra billadere, styringssystem for roboter, systemer til offshore- og maritim industri, til styringer for ventilasjonsanlegg i hus.

– Produksjonen skjer bokstavelig talt på løpende bånd. Selskapet har lagt «stein på stein» og bygget seg opp til å bli en av de ledende elektronikkprodusentene i Norge.

– I 2002 fikk gründerselskapet inn Brødrene Nordbø AS på eiersiden. Dette for å tilføre selskapet strategisk og strukturell kompetanse, samt kapital for videre vekst. I 2011 kjøpte Westcontrol Robertson- fabrikken i Egersund. I tillegg Westcontrol opparbeidet en eierandel på 68 prosent i Berget AS på Notoddden.

– Hvilke visjoner har dere som bedrift, og hva er de viktigste målene deres?
– Vi skal være en av de ledende produsentene av elektronikk i Norge. Videre skal vi bidra til økt verdiskaping for kundene våre og posisjonerer oss til å være med dem i sin vekst både nasjonalt og globalt. Westcontrol skal være en attraktiv og god arbeidsplass i regionen.

– Hvorfor tror dere at dere har blitt nominert til Årets Bedrift 2021, og i tillegg kommet helt til finalen?
– Noen har kanskje sett industribyggingen vi holder på med. Og jeg tror at vi har blitt mer synlige gjennom alle de flotte og spennende kundene våre og produktene deres, både lokalt og internasjonalt.

– Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?
– Nærhet til kundene, effektive og automatiserte prosesser, en fleksibel og pålitelig forretningspartner, et komplett systemhus med høy kompetanse, selskapskulturen og stabil arbeidskraft. Å være med kunden og strategisk optimalisere produktene gjerne på funksjonalitet, men også på produksjonsvennlighet.

– Hvilke ambisjoner har dere for årene framover?
Vi tror på videre vekst og spesielt innenfor det grønne skiftet enten dette er elbilladere, neuroner eller innenfor offshore. Og vi skal realisere kundens og våreideer. Westcontrol skal bidra til opplæring av unge og har en målsetning om et årlig inntak av ti lærlinger innenfor produksjonselektronikk.

Westcontrol
Årstall for etablering: 1994. (datterselskapet Westcontrol Robertson ble startet helt tilbake i 1946).
Lokalisering av hovedkontor: Tau.
Forretningsområde: Utvikling, produksjon, sammenstilling av elektronikk for kunder.
Antall ansatte: 215 Tau, i tillegg til 40 i Egersund, og 115 på Notodden.
Omsetning (2021): Kr. 415 mill. kr. (Westcontrol) + 78 mill. kr. (Westcontrol Robertson) + 160 mill. kr (Berget)
Driftsresultat (2021): 28 mill. kr. (Westcontrol)

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.