– Fastprisavtalene er ikke gode nok

– Siden fastprisavtalene fordeles gjennom hele døgnet, får mange i næringslivet kun dekket en brøkdel av strømforbruket når folk er på jobb og strømforbruket og prisene er høyest, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
20.desember 2022 Egil Hollund

En vanlig kontorvirksomhet bruker gjerne dobbelt så mye strøm på dagtid når folk er på jobb, enn hva bedriften gjør på kveldstid og i helgene. Gjennom de nye fastprisavtalen for næringslivet, får virksomhetene lov til å kjøpe inntil 70 prosent av stipulert forbruk gjennom året til en fast avtalt pris. Du kan velge en sesongjustert fastpris.

– Problemet er at strømmen du forplikter deg til å kjøpe til en fast avtalt pris, fordeler seg jevnt gjennom alle døgnets timer, sju dager i uken. Svært få bedrifter har en strømforbruk som er helt jevnt fordelt gjennom alle døgnets timer, og du er da heldig om du får dekket 50 prosent av forbruket gjennom en fastprisavtale i arbeidstiden. I praksis vil det nok være betydelig lavere, ikke minst i de kaldeste ukene i året når strømprisen er dyrest, påpeker Minge.
For en rekke produksjonsbedrifter kan forbruker være mange ganger så høyt når folk er på jobb.

– Mange av de virksomhetene som har størst behov for gode fastprisavtaler, er nettopp produksjonsbedrifter med stor variasjon i forbruket gjennom døgnet. For disse er de nye fastprisavtalene betydelig mindre gunstige enn det vi forventet at de skulle være da regjeringen varslet det nye fastprisregimet tidligere i år, påpeker Minge, og legger til:
– Dessverre er derfor næringslivet i for stor stor grad fortsatt henvist til det uforutsigbare og svært kostbare spotmarkedet for strøm også i tiden som kommer – mens folk er på jobb. Det nye fastprisregimet er et steg i riktig retning, men det må bli betydelig mer fleksibelt gjennom døgnet dersom intensjonen er at bedriftene skal kunne kjøpe inntil 70 prosent av forbruket sitt til en fast pris når de har mest behov for strømmen. Regjeringen og finansdepartementet bør ta en runde og justere regelverket.

For dyrt
Ellers er Minge godt fornøyd med at Lyse nå tilbyr næringslivet i vår region noen av de beste fastprisavtalene i Sør-Norge. Prisene er likevel litt i overkant av hva næringslivet er villige til å betale, ifølge en undersøkelse Næringsforeningen gjennomførte sist uke blant utvalgte medlemsbedrifter.
– Over halvparten mener at én kroner er det maksimale de er villige til å betale for en treårig avtale. Lyse tilbyr priser rundt det for en femårig avtale. En treårig avtale ligger i skrivende stund 20-30 øre høyere. Kun ti prosent sier de er villige til å betle oppimot 1,50 kroner kilowattimen for en treårig avtale, forteller Minge.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…