Finalist III: Bertelsen & Garpestad flytter fjell
Bertelsen & Garpestad er en entreprenør preget av stolte ansatte og en moderne maskinpark.

Finalist III: Bertelsen & Garpestad flytter fjell

Bertelsen & Garpestad er den tredje av fem finalister til Årets Bedrift 2022. Den velkjente entreprenøren fra Eigerøy har vært i virksomhet siden slutten av femtitallet. Bedriften har en CV som strekker seg fra kraftutbygging i Ryfylkeheiene, til veiprosjekter fra Lakselv til Tvedestrand.
12.oktober 2022 Tekst: Frode Berge

Mange er nok ikke klar over at det faktisk var Bertelsen & Garpestad (B&G) som sto bak byggingen av den berømte og beryktede hårnålsvegen fra Lysebotn til Øygardstøl. En vei som har gitt mang en turist en spektakulær naturopplevelse, og mang en rulleskiløper solide doser melkesyre.

Administrerende direktør Øyvind Langemyr er stolt av at B&G er med i finaleheatet for kåringen av Årets bedrift 2022.

Administrerende direktør Øyvind Langemyr tilskriver det sterke samholdet blant medarbeiderne mye av årsaken til veksten og utviklingen i Bertelsen & Garpestad.

– Kan du kort beskrive bedriftens historie, og de viktigste høydepunktene fra denne?
– Bertelsen & Garpestad ble startet i 1959 av Arne Berthelsen og Kjell Garpestad. I perioden frem til 1985 var hovedtyngden av prosjektarbeid i forbindelse med kraftutbygging i Ryfylke-heiene /Sirdal og Setesdal. Der hadde B&G en stor rolle i arbeidet med å legge anleggsveier inn til kraftanleggene. I tillegg bygde B&G veien ned til Lysebotn, som ble åpnet i 1984. B&G var også med i arbeidsfellesskapet Rogaland Contractors som hadde deler av Rennfast-utbyggingen.

I den senere tid, etter 2010, har prosjektene i hovedsak vært samferdselsprosjekt rundt omkring i hele landet, fra Lakselv i nord til Tvedestrand i sør. Den positive og stolte tilnærmingen som våre eiere representerer, er godt forankret i hele organisasjonen. En solid internkultur gir grobunn for effektiv drift. Vår målsetning er hele tiden tuftet på å fortsatt bygge et fundament som sikrer en fortsatt sunn drift.

– Hvilke visjoner har dere som bedrift, og hva er de viktigste målene deres?
– Vår visjon er: B&G flytter fjell, i dette ligger det både det bokstavelige og det at vi har flyttet grensene, både mht. prosjektstørrelse og geografi for hvor vi har våre prosjekter. Vårt mål er å bygge en sikker og bærekraftig bedrift, som tar hensyn til de krav som samfunnet stiller både mht. økonomi/kvalitet og ikke minst klima/bærekraft.

– Hvorfor tror dere at dere har blitt nominert til Årets Bedrift 2021, og i tillegg kommet helt til finalen?
– Bertelsen & Garpestad har hatt stor vekst fra 2020, med en omsetning på cirka 150 millioner kroner og 70 ansatte, frem til i dag (2022) hvor antall ansatte har vokst til over 300, samt med en del datterselskaper, blant annet B&G Tunnel og B&G Betongentreprenør.

– Bertelsen & Garpestad representerer en stolt internkultur, og vi opplever at vår positive tilnærming både mot kolleger og eksterne aktører gir gode resultater.

– B&G tar også det samfunnsmessige ansvaret ved å være en hjørnesteinsbedrift i Dalane. Vi er tungt inne på sponsorsiden til alle idrettslag i Dalane, i tillegg er vi en stor bidragsyter til kulturarrangement i Dalane. Dette, sammen med anleggsdrift rundt om i Norge, skaper ett sterkt samhold i organisasjonen.

– I den senere tid har vi også tatt innover oss klimaendringene og det grønne skiftet. Som en følge av et positivt engasjement fra ledelsen i B&G har Go Green blitt en realitet. I løpet av få måneder har vi klart å få på plass et opplegg som ivaretar våre bærekraftige målsetninger på en kvalitativ, optimal måte. Dette er ett samarbeidsprosjekt med Universitetet i Agder og NAV, og prosjektet har som sitt hovedområde å skape grønne anlegg. Målet er at alt avfall på prosjekt skal kunne 100% resirkuleres.

Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?
– Lojale og stolte medarbeidere, kultur for å reise på prosjekt, et stort nettverk, stor gjennomføringsvilje, omstillingsvilje, liten administrasjon og lite byråkrati og gode strategiske valg.

– Hvilke ambisjoner har dere for årene framover?
– B&G har som uttalt mål å bli en nasjonal entreprenør. Vi har store ambisjoner om å utvikle både tunneldrift og betongarbeider.

– Vi er opptatt av det grønne skiftet, og alt det innebærer. Vår erfaring er at det er svært krevende for en entreprenør å operasjonalisere ønskede målsetninger. Etter lanseringen av Go Green har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger og vi opplever at B&G er med på å sette standarden for fremtidens løsninger for bærekraftige anleggsplasser.

Bertelsen & Garpestad
Etablert: 1959
Lokalisering av hovedkontor: Eigerøy Eigersund
Forretningsområde: Grunnarbeid/Tunnel/Betong
Antall ansatte: 300
Omsetning (2021): 1,824 mrd. kr.
Driftsresultat (2021): 40,6 mill. kr.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…