Gruvedrift og muligheter på Helleland
Til sammen har Norge Mining tatt rundt 14 kilometer med steinprøver som skal analyseres, måles, skannes, sages og sendes videre til både lagring og videre undersøkelser. FOTO: Lars Idar Waage.

Gruvedrift og muligheter på Helleland

I Dalane ligger det potensielt enorme verdier i form av mineraler i bakken. I to år har Norge Mining kartlagt området, og funnet langt rikere forekomster enn det som opprinnelig var beregnet. De snakker om mineraler for hundrevis av milliarder kroner.

I 2012 foretok Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) geologiske undersøkelser som viste at akkurat dette området kunne inneholde mineraler til en verdi rundt 300 milliarder kroner. NGU gjorde en veldig god jobb den gang som la grunnlaget for det arbeidet Norge Mining driver med nå. Nå kartlegger de og undersøker dypere.

Funnene er oppløftende. Veldig oppløftende. På det dypeste har Norge Mining nå boret ned til over 2000 meter under bakken på Hetlandsheia og mineralforekomstene forekommer like dypt som boret.

Historisk mulighet

Hva som skjer fremover er uvisst. Hvis alt går etter planen er gruven i drift om 5-6 år. Ordfører i Eigersund, Odd Stangeland, følger tett med på det som nå skjer i kommunen sin, som kan gi en enormt stor næring, men også flere utfordringer.

– Kommunen tar jo godt i mot folk når de kommer og ønsker å skape verdier her. På mange måter er det en historisk mulighet på samme måte som da vi begynte med olje og gass. Vi må tørre å ta en posisjon og lage strukturene slik vi vil ha dem samtidig som vi bygger norsk kompetanse som vi kan eksportere ut i verden, sier ordfører Stangeland.

Han er spesielt redd for at vi blir sittende og se på det som skjer, og plutselig mene noe etterpå, som i diskusjonene rundt vindkraft.

– Her kan vi styre fra starten og ta en posisjon. Norge er godt beredt, men vi må tørre å investere i eget land, mener han.

Ringvirkninger

Næringsforeningen har vært på befaring hos Norge Mining i Dalane og næringspolitisk leder Tormod Andreassen er enig i at ringvirkningene kan bli viktige, og store.

– En ting er at man kan ta ut disse mineralene og selge de, men det mest spennende er dersom vi kan utnytte dem her i regionen til å lage noe som kan øke verdiskapingen og skaffe flere arbeidsplasser og gi landet vårt flere inntekter, sier den næringspolitiske lederen.

Han trekker en parallell til oppdretts- næringen som tar opp fisk i Norge, men gjerne sender den videre ut i verden for foredling som filetering og røyking.

– Dermed tar andre ut en del av verdiskapingen. Tenk om vi kan utvinne mineralene her og lage endelige produkter til sluttbruker her i vår region eller i Norge. Da snakker vi om et eventyr, mener Andreassen.

Hvem er Norge Mining? Hva er det de konkret har funnet, og hva kan det brukes til? Hvor store verdier er det snakk om? Hvilke muligheter ligger for næringslivet i Rogaland? Kan bedrifter i Rogaland levere teknologi og kompetanse?

Disse spørsmålene og fler får du svar på når Næringsforeningen inviterer til digitalkonferansen «Gruvedrift, investeringer og muligheter på Helleland» torsdag 25.mars. Klikk deg inn HER for å lese mer om konferansen og melde deg på.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.