Holdningsarbeidet begynner rundt lunsjbordet
Øystein Kjellsen er daglig leder i den landsdekkende rørleggerkjeden VB, som har hovedkontor i Stavanger.
Kronikk

Holdningsarbeidet begynner rundt lunsjbordet

Når rørleggerkjeden VB velger å støtte Oslo Pride, så handler det om at vi ønsker å skape gode holdninger i hverdagen. Vi firer ikke regnbueflagget når Pride-festivalene er over, men vet at det er da jobben egentlig begynner. La oss sammen kvele de usunne lunsjsamtalene og stå opp for likeverd, mangfold og inkludering. Også når Pride-måneden er over.
23.juni 2021 Øystein Kjellsen, daglig leder i rørleggerkjeden VB

– Det er et problem vi må ta tak i og jeg skal illustrere det med en egen erfaring. Her om dagen ble jeg sint – sint og frustrert på ellers så gode kolleger. Det var sosialt lag på en arbeidsplass et sted i Norge og i overkant god «guttastemning» på lunsjrommet. Da falt det nedverdigende kommentarer om kjønn og legning. Jeg vet at dette skjer på byggeplasser og i lunsjrom landet rundt, men vil vi virkelig ha det slik? Håndverkerbransjen er preget av menn og statistikkene fra SSB forteller oss også at menn har lavere utdanning enn kvinner. I fagområdet jeg representerer, rørleggerfaget, er det kun to prosent kvinner. Samtidig er det mange utenlandske arbeidere som jobber på norske byggeplasser. Nesten utelukkende menn det også. Naturligvis vil en så skjev kjønnsbalanse prege praten på lunsjrommet og den daglige sjargongen mellom kolleger.


Fra 1. januar 2020 ble det innført nye rapporteringskrav om likestilling og diskriminering på norske arbeidsplasser som setter krav til at vi skal jobbe aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Arbeidsgiverens redegjørelsesplikt er nedfelt i likestillings og diskrimineringsloven §26. Det er vel og bra, men min erfaring er at det holdningsskapende arbeidet begynner rundt lunsjbordet blant de som sitter der hver eneste dag. Iblant kan det bli for mye testosteron og ubetenksom ordbruk, og da må vi våge å si ifra. Jeg er opptatt av at en mor og far skal kunne være trygge på at deres datter kan gå på jobb som rørlegger i et trygt og inkluderende arbeidsmiljø.


I det daglige arbeidet er vi opptatt av at det skal være en inkluderende tone og at alle skal føle seg hjemme uavhengig av kjønn, hudfarge eller legning. Vi vet at vår bransje har en lang vei å gå, men ønsker å gå foran for å vise at vi mener alvor. I rørleggerkjeden VB har vi valgt oss ut seks av FNs Bærekraftsmål som inkluderes i selskapets strategi. Det mest åpenbare målet for oss er å bidra til å sikre rent vann og gode sanitærforhold, men vi har også valgt oss ut målet som går på likestilling mellom kjønnene. Vi firer ikke regnbueflagget når Pride-festivalene er over, for vi vet at det er da jobben virkelig begynner. Vi har bestemt oss for å støtte Oslo Pride fordi vi identifiserer oss med verdiene de står for. Håndverkerbransjen har fortsatt en lang vei å gå i sitt holdningsskapende arbeid, men nå går vi i VB foran og har tatt et valg om å støtte opp rundt Oslo Pride som går av stabelen fra 18. til 27. juni. Våre nær 200 medlemsbedrifter og rundt 1750 rørleggere og fagpersoner gjør dette for å markere forskjelligheten som skaper det unike. I vår kjede er tar kvinnene stadig større plass og i fem prosent av medlemsbedriftene er det kvinner som er toppledere og andelen vokser. Vi har tatt en solid posisjon i å rekruttere flere kvinner til rørleggeryrket fordi vi vet at dette vil kunne løse tilgangen på gode rørleggere på sikt. Samtidig vil det skape et sterkere fagmiljø og gi oss nye impulser.

I fremtiden vil kvinner utgjøre mye mer enn to prosent av alle rørleggere. Holdningsarbeidet bærer frukter og jentene søker seg til oss. Derfor er det også naturlig for oss å også bygge opp under de gode holdningene som finnes i Oslo Pride og som vi gjerne identifiserer oss med. Bli med oss på feiringen av ulikhet og individualisme. La oss sammen kvele de usunne lunsjsamtalene og stå opp for likeverd, mangfold og inkludering. Også når Pride-måneden er over.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner