Ingen utstrakt hånd til næringslivet og bortkastet tid i leten etter løsninger
Adm. dir. i Næringsforeningen i Stavanger-regionen etterlyser løsninger fra Strømprisutvalget. Foto: Marius Johnsen

Ingen utstrakt hånd til næringslivet og bortkastet tid i leten etter løsninger

Rogaland og Agder, de industritunge fylkene med Norges høyeste strømpriser, får ingen hjelp av Strømprisutvalget. I stedet for konkrete tiltak, har utvalget levert en rapport – ironisk nok kalt "Balansekunst" – som for mange i næringslivet minner mer om det skjeve tårnet i Pisa.
12.oktober 2023 Marius Johnsen

Utvalget ble etablert for å finne løsninger på de utfordrende strømprisene som gir store konkurransemessige problemer for næringslivet i Rogaland og Agder. Men etter ett år med ventetid, og etter tre utvalg som har analysert problematikken, presenteres nå en rapport som bare gjentar kjent fakta.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, sier det slik:
– Vi hadde forventet konkrete svar, men ser til vår store forundring at rapporten ikke gir noen konkrete svar. Denne gjentagelsen av informasjon blir spesielt skuffende når mange i næringslivet har ventet på konkrete løsninger.

Selv om det er bred enighet om behovet for økt utbygging av fornybar energi i Norge, både på land og i form av havvind, understreker næringslivet viktigheten av umiddelbare løsninger.

– Næringslivet trenger ikke flere kommisjoner eller utvalg, vi trenger løsninger. Dette blir ekstra provoserende når vi ser resultatet: En rapport som kun problematiserer, forklarer Minge.

Norge kan ikke vente 5 eller 10 år for tiltak. Det er essensielt med strategier som skjermer mot Europas prispress, samt en bestemt politisk innsats for å balansere de markante prisforskjellene mellom norske regioner. Næringslivet krever ikke bare en analyse av situasjonen, men en klar vei ut av utfordringene.

– Olje- og energiministeren må nå vise lederskap og komme opp med løsninger. Og de må komme nå.  For næringslivet kan ikke vente i ytterligere fem til ti år – de trenger hjelp nå, avslutter Harald Minge.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.