Skriker etter arbeidskraft
Regionen har et enormt stort behov for ulik fagkompetanse det nærmeste året. IT-, energi- og industriselskapene fører an. Illustrasjon: Ståle Ådland

Skriker etter arbeidskraft

Næringslivet i regionen skriker etter arbeidskraft. 400 bedrifter og foretak har alene behov for nær 5000 nye ansatte bare i 2022. Det viser en undersøkelse Rosenkilden har foretatt om planer for nyansettelser i 2022.
05.mai 2022 Ståle Frafjord

Kompetansebehovet og ekspansjonsplanene er størst innenfor IT, teknologi og digitalisering, i energibransjen og i industrien.

Om lag 400 av Næringsforeningens 2000 medlemsbedrifter har besvart foreningens spørsmål om hvor mange nyansettelser den enkelte bedrift har planer om å foreta i løpet av inneværende år. Basert på bransjetilhørighet viser undersøkelsen at spesielt innen IT-bransjen er behovet for kompetanse og nye medarbeidere stor.

Undersøkelsen sier ikke noe om det totale behovet og planene for nyansettelser i regionen i 2022, men gir en indikasjon både på hvor behovet er størst og ikke minst i hvilken størrelsesorden ansettelsesbehovet er i mange bedrifter.

5000 nye
Totalt melder de nær 400 bedriftene som har besvart undersøkelsen at de alene planlegger å ansatte om lag 5000 nye medarbeidere i 2022 tilknyttet selskapets virksomhet eller kontor i Stavanger-regionen. 35 bedrifter i kategorien IT, teknologi og digitalisering vurderer behovet for nyansettelser til 1308 personer. Noen få enkeltselskap i denne bransje trekker dette antallet kraftig opp. Selskapet Easee har alene behov for over 400 medarbeidere, men halvparten av disse vil jobbe i utlandet.

Hele landet
– Vi skal ansette personer som skal arbeide med alt fra kommunikasjon, salg, support, analyse, utviklere og forretningsutvikling. Her snakker vi hele landet, men også i UK, Benelux og Tyskland, sier Kenneth Bjerga, Head of PR – Nordics, i Easee.

Han viser til at selskapet arbeider hardt for å møte kompetansebehovene.

– Vi har seks faste rekrutterere internt, en internasjonalt forankret People-avdeling, en tilstedeværelse og fokus på de plattformene vi ser som viktige for vår rekruttering. Noen stillinger er vanskeligere enn andre, men vi lar ikke bosted avgrense oss. Vi ansetter på tvers av landegrenser og regioner. Easee er ikke for alle, og vi jobber med kvalitet og at menneskene vi ansetter samsvarer med våre verdier og ambisjoner, sier Bjerga.

Kenneth Bjerga, Easee.

Rask vekst
Også hos droneselskapet Nordic Unmanned er behovet for nye medarbeidere stort. Like før jul hadde det relativt unge selskapet passert 120 ansatte i løpet av få år.

– Til nå har vi ansatt 31 nye medarbeidere med startdato i 2022. Av disse er 17 bosatt i distriktet her. De øvrige er piloter og teknikere som bor andre steder i Norge. Vi forventer å ansette mellom 20 og 50 til i løpet av året, avhengig av pågående anbudsprosesser. Basert på den sterke veksten vi opplever, er det vanskelig å komme med mer eksakte tall enn dette "så langt" frem, sier Chief People Officer i Nordic Unmanned, Katrine Meldahl.

Katrine Meldahl, Nordic Unmanned.

Energi
Også i energisektoren er behovet for nye medarbeidere stort, sterkt drevet frem av store selskap som Equinor og Aker. De 35 selskapene som har meldt inn sine behov i Næringsforeningens undersøkelse, har alene anslått antall nyansettelser til ca 700 i inneværende år. I tillegg har Equinor varslet at de trenger flere hundre nye fagmedarbeidere. Ifølge Teknisk Ukeblad skal selskapet i tillegg ansette 150 nye ingeniører i olje og gass.
– Equinor har en sterk prosjektportefølje både innenfor olje og gass og fornybar energi, og vi har en vekststrategi de kommende år. For å levere på dette er vi avhengige av å rekruttere et betydelig antall nye ansatte, og vi har både så langt i 2022 og for resten av året planer om betydelig nyrekruttering. Vi er på jakt etter et bredt spekter av arbeidskraft, fra de unge nyutdannede til de med mer erfaring. Kompetanseområdene er også varierte, og vi er på jakt etter å rekruttere både innenfor drift- og vedlikehold, IT/Digital, undergrunn, fornybar osv, sier Stian With, Head of Attraction, Recruitment & Induction hos Equinor.

Betydelig antall
Equinor kommer til å rekruttere til de fleste av sine lokasjoner både i Norge og utenlands i 2022.
– Selv om vi ikke har eksakte tall per lokasjon per nå, vet vi at et betydelig antall av nyansatte også vil starte ved vårt hovedkontor på Forus inneværende år. Som et eksempel er vi akkurat nå ute i markedet for å ansette nye medarbeidere innenfor IT og Boring- og brønn, hvorav et betydelig antall er ventet å skje til Forus-kontoret, sier With.

Vekst
Også i store deler av industrien går det svært godt. Både små og store selskap planlegger for nyansettelser. Et av dem er Nordic Steel.

– Vi har fått med oss fem flotte nyansatte til nå i år, i tillegg har vi signert kontrakt med fire lærlinger. Vekst sammen med kundene våre er planen videre, med det håper vi å få med oss enda flere dyktige personer i løpet av året, sier administrerende direktør i Nordic Steel Group, Børre Lobekk.

Børre Lobekk, Nordic Steel Group.

Stort behov
Det samme gjelder for en rekke andre av de 34 selskapene tilhørende industrien som har besvart undersøkelsen. Fem av industriselskapene varsler om et behov for mellom 70-125 nye ansettelser i løpet av 2022. Andre planlegger for flere titalls nye ansatte og lærlinger. Blant dem er dem er Aabakke som tar sikte på 20 nyansatte og 20 lærlinger. I Beyonder har man allerede ansatt ti nye personer.

– Vi ser for oss minimum 10 personer til i løpet av året, som alle vil ha arbeidssted på Forus, sier økonomidirektør Kjetil Flesjå.

Halvparten
IT-bransjen, energibransjen og industrien står alene for over halvparten av behovet for arbeidskraft som de nær 400 bedriftene har meldt inn i undersøkelsen. Men også i det offentlige, hotel, reiseliv og serveringsbransje, bygg- og anlegg og flere andre bransjer er det behov for mye folk. Kun 12,5 prosent av selskapene, foretakene, organisasjonene og etatene som har bidratt i forbindelse med undersøkelsen sier at de ikke har planer om nyansettelser i 2022.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…