Kampen mot utenforskap
Kronikk

Kampen mot utenforskap

I 2024 ønsker vi i Næringsforeningen å ha fokus på integrering og utenforskap.
05.februar 2024 Hanne N. Berentzen, styreleder i Næringsforeningen

På vei inn i 2023 brukte jeg de siste dagene av 2022 til å meditere. Ønsket om en bedre verden, mindre krig og mer kjærlighet. Slik ble ikke dette året og jeg har mange ganger i dette året følt på mer avmakt enn på lenge.

Hvordan skal dette ende? Hvilken motkraft skal jeg ha med meg inn i 2024 for å ha tro på vi lykkes med klimamål og mindre kriging.

Nå Janne Haaland Matlary under årets bedrift talte, så sa hun følgende: Krig er mer normalen og krisetider gir rom for strategiske tenking, nye konstellasjoner og kan presse frem forandring.

Et lite håp? Jeg vet ikke. Men 2023 har styrket meg i troen på at fornybar energi er motkraften mot Putin og sirkulæret, og gjenbruk er motkraften mot Xi. Og dette kan jeg hver dag være med på å påvirke i mine valg for meg, Norge og kloden. Norge er et demokratisk land og selv om det kan være litt vanskelig å forstå politiske valg så har 2023 mer enn noen gang fått opp mye grums knyttet til dårlig dømmekraft og holdninger blant politikerne og næringslivsledere. Kanskje vi nettopp trengte et år hvor mye slikt kom til overflaten og styrker samfunn i å være enda mer transparent.

Utenforskap
Jeg synes 2023 har vært et godt år når det gjelder å sette lys på de svake og på utenforskap. Jeg har selv en bedrift, som ivaretar utenforskap. Akkurat nå har vi 2-3 personer fra Ukraina i jobb. Deres takknemmelighet er stor. Vi i Norge gjøre en forskjell, tenk det - og mer kan vi gjøre også, for vi har både ressurser og overskuddet – tross alt. Utenforskap i Norge koster samfunnet i dag 73 milliarder.
Kanskje den største bærekraftsreisen Norge kan gjøre akkurat nå er å ta fatt i disse utfordringer? Inkludere utenforskap på en systematisk og inkluderende måte? Det finnes utrolige mange tiltak i Rogaland og ildsjeler. Marius Espeland på Follies er en av mange som utgjør en slik forskjell, ved å levere et gratis kulturtilbud for alle. Her møte unge hverandre, og der er de like og får bygget opp mestringsfølelsen og selvtillit. Alle som vil kan - er slagordet til Follies.

Satsingsområder
I 2024 ønsker vi i Næringsforeningen å ha fokus på integrering og utenforskap. Næringsforeningen har fire strategiske satsing områder; Energihovedstad, Nye muligheter, Bærekraft og Kompetanse. Gjennom vårt samarbeid med andre næringsforeninger ser vi at Kristiansandsregionen har kommet langt på å innlemme utenforskap i næringslivet gjennom prosjektet «Flere i arbeid». Her har de utarbeidet en pakke til næringsbedrifter som hjelper bedriften til enkelt å inkludere mennesker som står utenfor arbeidslivet. Bedriftspakken er utviklet av bedrifter i samarbeid med NAV. Det skal gjøre det enklere, mer oversiktlig og forutsigbart og rekruttere blant dem som står utenfor arbeidslivet.
Vi tror at dette kan gjøre at næringslivet i regionen kan ta et større samfunnsansvar og oppnå større forståelse av forskjelligheter, og bidra til å skapet et bedre og sterke samfunn. Jeg har selv i egen virksomhet jobbet med dette i 23 år. Det gjør noe med rausheten og arbeidsmiljøet som jeg sterkt kan anbefale andre.

Uforutsigbarhet
Når vi nå vet at krig er normalen, og at den siste tiden har vært preget av utforusiktbarhet, må vi som bedriftsleder være en motvekt til det. Trygghet, god struktur, tilstedeværelse, nærhet og nysgjerrighet til våre medarbeidere, blir viktigere og viktigere. Vi må skape bro mellom ung og erfarne medarbeidere, mellom forskjelligheter i arbeidsstokken, mellom de som kan og de som vil. Vi må tørre å snakke om at de siste årene har vi tapt noe på veien som gjør at mange har mistet noe av selvfølelsen.

Jeg tror nettopp at det å innlemme utenforskap i bedrifter kan være en katalysator for bedre selvtillit og styrke hos hver og en av oss. Dette blir mitt ønske for 2024, økt selvfølelse og glede på livsreisen for hver og en av oss.

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.