Kan vi snakke litt om følelser?
Kronikk

Kan vi snakke litt om følelser?

For en tid siden hadde jeg samlet en gjeng ledere til workshop med temaet «Følelser i ledelse». Jeg kan skrive under på at denne overskriften skapte engasjement.
08.desember 2021 Av Sonja Hauan, sosiolog og seniorkonsulent

Dette var en ledergruppe, hovedsakelig bestående av voksne menn. Jeg skal komme tilbake til hvorfor kjønn er relevant.

Som personlig coach og mentor, har jeg det siste året hatt over 300 timer meden-til- en-samtaler med ledere. Disse samtalene dreier seg om klassiske ledertemaer, men også veldig ofte spisset rundt hvordan lederen håndterer ansattes og egne følelser.

 

Hva mener vi med følelser?

Jeg spurte denne gruppen av ledere hvilke refleksjoner de hadde rundt temaet «følelser i ledelse»? De responderte at dette kanskje handlet om å lede mennesker som var i vanskelige situasjoner og kanskje også hvordan man skulle håndtere de «overfølsomme». I tillegg rapporterte noen at temaet var mer relevant for ledere på kvinnearbeidsplasser.
Det finnes mange definisjoner på hva følelser er, men Vassbø Hagen og Stiegler som er forfattere av boken «De seks store følelsene», beskriver følelser som kroppslige programmer som forsøker å hjelpe oss til å tilpasse oss en komplisert verden.

Følelser kan være sinne, fortvilelse eller tilbaketrekking, men også entusiasme og glede. At kvinner har mer følelser enn menn, er en myte, men at vi sosialt sett er opplært til å vise følelser ulikt, er et kjent sosiologisk/psykologisk utgangspunkt.

 

Hvorfor?

Flere studier tyder på at ledere som håndterer relasjonelle og følelsesmessige aspekter i jobben sin i større grad vil lykkes som ledere, noe som igjen er lønnsomt. Ansattes valg av jobb og valget om å bli i jobben er ofte basert på følelser og det er frivillig. Vi snakker ofte om «følelsen» av å ha en interessant jobb, «følelsen» av å bli behandlet rettferdig, «følelsen» av å ha gode kollegaer osv. Allerede her kan en se konturene av hvor viktig det er at ledere forstår seg på følelser.

Det å «føle» at en får brukt kompetansen sin og «føle» at en har autonomi i jobben, scorer for eksempel betydelig høyere enn lønn når det gjelder attraktive arbeidsplasser. På lønnselementet er det likevel ett viktig premiss som gjør seg gjeldende og det er «følelsen» av å ha en rettferdig lønn. Vi ser til og med at mange er villige til å gå ganske langt ned i lønn for å få en bedre arbeidssituasjon.

Vi vet at en tredjedel av ansatte som forlater jobben frivillig, gjør dette på grunn av dårlig ledelse. Når man går inn i kvalitative studier hvor en har undersøkt hvorfor arbeidstakere selv velger å slutte, kan en lett trekke ut utsagn som «jeg føler ikke jeg har tillitt hos leder», «jeg føler ikke jeg får brukt kompetansen min» oog så videre. En god leder vil sikre at folk ønsker å være i jobben samt sikre at en får inn gode kandidater.

 

Følelsesstyrte

Dette er en tanke de fleste ledere er ukomfortable med. Vi liker å tenke at våre beslutninger er rasjonelle og preget av alt annet enn følelser, men her lurer hjernen oss. Vi kan tenke at våre beslutninger er tatt på et godt grunnlag, men Antonio Damasio, en portugisisk hjerneforsker, sier at opptil 90 prosent av våre beslutninger er basert på følelser. Vi er styrt av våre forutinntattheter (bias) og vi sorterer informasjon mer basert på vår forståelse og erfaring, enn på rasjonalitet. Det betyr at ledere også må være bevisst på at følelsesmessige beslutninger kan forveksles med riktige beslutninger. Det brukes enorme ressurser i næringslivet fordi en foretar mangelfulle beslutninger.

Man følte kanskje at beslutningen var god, eller man følte ubehag ved gode alternativer.

 

Hva kan en leder gjøre for å håndtere følelser?

Dette er det ikke ett enkelt svar på. Først og fremst tror jeg man må erkjenne at kunnskap om følelser og evne til håndtering av følelser på en arbeidsplass, er viktige lederegenskaper. En viktig lederegenskap er også å være så tett på sine ansatte at man er i stand til å fange opp følelseselementet. Å fange opp, betyr ikke at en har forstått bakgrunnen for en atferd. Det er derfor viktig å være aktivt lyttende samt være i stand til å stille gode spørsmål. Dette fordi lederen må få god innsikt i den ansattes følelser for å kunne finne gode løsninger. Høy grad av selvinnsikt fra lederens side kan være til god hjelp. En bør som leder vite hvilke følelser en utløser hos sine ansatte. En må for eksempel ha en kritisk vurdering av sine egne forutinntattheter for å se om egne følelser kan stå i veien for gode beslutninger.

Siden jeg alltid ber om tilbakemelding etter endt ledertrening, kan jeg røpe at det som deltakerne i workshopen hadde tenkt kunne bli en klein og kanskje bortkastet dag, viste seg å bli en dag der de selv rapporterte stor nytte.
Min gruppe av ledere responderte at deres daglige virke i stor grad handlet om å håndtere følelser. Følelsen av hva som var gode beslutninger var sentralt, men også følelser knyttet til samarbeidsklima, meningen i arbeidet, følelsen av tillit og følelsen av kontroll.

Videre var de blitt samstemte på at menn i like stor grad viste ganske sterke følelser på arbeidsplassen, uten at man kanskje hadde brukt betegnelsen følelser som årsak til atferden.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner