Kvartalsrapport for aksjetipsene 2023
T.v. Beate Bredesen, Sondre Bakketun, Frank Harestad, Robert Næss, og Kyrre Martinius Knudsen.

Kvartalsrapport for aksjetipsene 2023

I januar ga fire eksperter sine beste aksjetips for 2023. Foreløpig leder Frank Harestad i konkurransen om de beste aksjetipsene. Her kan du se hvordan det har gått så langt.
17.oktober 2023 Julia Sandstø

Aksjeåret har vært et fast innslag på nyåret i Næringsforeningen siden 2005. I fjor vant Alexander Stensrud med en avkastning på 15,6 prosent og slo hovedindeksen på Oslo Børs med god margin. Årets eksperter er Frank Harestad, Robert Næss, Sondre Solvoll Bakketun og Beate Bredesen.

Klar ledelse
Etter årets tredje kvartal slår nesten alle forvalterne fortsatt OSEBX som har hatt en oppgang på 9,9% fra 5. januar 2023. Med oppgang i alle aksjene ender Frank Harestad kvartalet som vinner av Q3 og leder i konkurransen. Det er spesielt Odfjell Technology som gir størst avkastning for den foreløpige vinneren.

Forvalterne Robert Næss og Sondre Solvoll Bakketun gjør begge fremgang fra forrige kvartal. Robert Næss har hatt klart størst økning ved hjelp av Elmera Group, mens Ebay hindrer ham fra å klatre oppover. Solvoll Bakketun har hatt en jevn og stabil økning med Telenor, Salmar og Sparebanken Vest.

Beate Bredesen har ikke de beste utsiktene frem mot innspurten av aksjeåret. Dette skyldes investeringene i Austevoll Seafood og Aker ASA.

Her er tipsene de fire ekspertene ga i starten av 2023:

Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea (hittil +34 prosent)
Elmera Group
Sparebanken Vest
Ebay

Frank Harestad, fondsforvalter i Heimdalfondene (hittil +57 prosent)
Schibsted
Seadrill
Odfjell Technology

Sondre Solvoll Bakketun, porteføljeforvalter i Skagenfondene (hittil +31 prosent)
Telenor
Salmar
Sparebanken Vest

Beate Bredesen, senior porteføljeforvalter i Sparebank 1 Fondene (hittil +3 prosent)
Aker ASA
Austevoll Seafood
Telenor

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.