Profilen: Lagkapteinen fra nord

I snart tre år bygget hun møysommelig relasjoner. Mens andre satset på ett kort helt frem til stemmelokalene stengte, valgte Sissel Knutsen Hegdal (57) i det stille å fokusere på laget. Sett i etterkant var det kanskje ingen dum idé?
13.oktober 2023 Av Ståle Frafjord Foto: Markus Johansson/BITMAP

Det gikk som det gikk. Allerede valgnatten var avtalen klar. Selv om det skulle gå et par døgn før den kunne offentliggjøres, først og fremst fordi 1000 stemmer som aldri var talt plutselig dukket opp fra intet, var hun selv aldri i tvil om at laget kom til å stå samlet.
– Nei, jeg var ikke det. Jeg er ikke naiv, og jeg vet at politikk også handler om posisjoner. Fire nye år i opposisjon er lang tid. Men jeg stolte på dem, og ble holdt løpende orientert. Om man ikke stoler på hverandre, vil ikke et slikt samarbeid fungere.
Stavangers påtroppende ordfører kjenner både på forventningen og energien. Hun gleder seg til å ta fatt.
– Med visshet om at vi har et flertall i ryggen, har jeg en god følelse for at dette kommer til å gå bra og at vi får gjennomført den politikken vi ønsker.
– Hvordan ville du taklet et resultat som tilsa at Høyre og samarbeidspartiene ikke fikk flertall?
– Det hadde gått fint. Det sa jeg også til familien i den siste hektiske innspurten. Jeg ville uansett hatt et godt liv. Men det ville vært et annet liv, med en annen form. Selvfølgelig hadde jeg blitt skuffet, men mest fordi det var så mye jeg gledet meg til å ta fatt på.

Sissel versus Kari

Hun hadde lyst på jobben. Slik har det ikke alltid vært. Da Leif Johan Sevland i sin tid annonserte sin avgang som ordfører, var Sissel Knutsen Hegdal en høyaktuell kandidat. Den gang sa hun nei.
– Da var jeg privat inne i en travel periode med barn i skolealder. Nå har jeg vært politisk aktiv i over tjue år, og er i en helt annen situasjon.
Mye har vært sagt og skrevet om at Arbeiderpartiet. Gjennom bilder og slagord, valgte partiet en personfokusert valgkampstrategi. Kommunevalget i Stavanger førte til at Ap fikk sin høyeste oppslutning på åtti år, og at partiet vant fire nye mandater. Men flertallet forsvant. Folkets parti hadde vært utradert lenge før valget, og da opptellingen av de siste stemmene var endelig, hadde tre av de gjenværende fire partiene i flertallskoalisjonen tapt fem mandater.
Sissel Knutsen Hegdal og hennes lag valgte en annen strategi, og spilte på felleskapet.
– «Sammen» har vært en bærebjelke for hvordan jeg ønsker å jobbe som politiker, ikke bare i kommunestyret, men også i forhold til alle andre. For meg representerer «sammen» en helt annen retning, visjon og budskap.

Systematisk
Noe av det hun selv er mest stolt over er nettopp det samarbeidet hun opplever at opposisjonen de siste fire årene har klart å bygge. Selv har hun hatt rollen som både pådriver, lagleder og kaptein.
– Dette arbeidet er jeg veldig stolt over. Årsaken til at jeg er innstilt som ny ordfører er at vi over tid systematisk har bygget relasjoner og kjennskap. Vi stoler på hverandre og står ved det vi sier.
– Hvor mye tid har du lagt ned i dette arbeidet?
– Veldig mye. Vi har hatt flere heldagssamlinger, faste mandagsmøter, middager, vi har dratt på idrettsarrangement sammen, utvekslet informasjon, fordelt ulike invitasjoner der tilstedeværelse har vært viktig. Dette er mennesker jeg liker og er glad i. Skal vi være viktige for Stavanger, må vi også ha det fint sammen. Høyre er et større parti med mer ressurser, derfor har det også vært viktig å dele. Derfor sto vi heller ikke alene med en container på Domkirkeplassen under valgkampen, men sammen med våre samarbeidspartier.

Samarbeid
– Hvordan har du opplevd det politiske samarbeidet mellom de to blokkene i Stavanger de siste fire årene?
– Alle har et ansvar for at det samarbeidet skal være så godt som mulig, men først og fremst vil det ligge på ordfører og de som leder utvalgene. Det har med deling av informasjon å gjøre, oppsett av møter, tid man setter av, involvering og at man tenker det er viktig at også opposisjonen er tett på. Jeg opplever nok at vi har hatt et byråd light. Formannskapsmodellen legger opp til at vi kan samarbeide på tvers av partiene. Min opplevelse er at det har vært veldig liten vilje til å lytte til det opposisjonen har kommet med. Det er synd. Jeg tror det kan komme gode forslag både fra Rødt, Frp og sentrum. Men dette er noe jeg vet at mindretallet var opptatt av også i forrige periode. Jeg håper vi sammen skal klare å snu dette i tiden som kommer. Stavanger-regionen står overfor store utfordringer og det krever en vilje til å løse utfordringene sammen på tvers av de politiske skillelinjene.

Rekrutteringslaget

På mange måter har Sissel Knutsen Hegdal måttet bygge et nytt Høyre-lag. Partiet har ikke vært like flinke i rekrutteringsarbeidet som Arbeiderpartiet lokalt de siste årene.
– Vi tok tak i dette i inneværende periode. Høyre har på mange måter vært en kjerne av representanter som har fulgt partiet tett gjennom flere perioder. Foran årets kommunevalg var sju av åtte kumulerte helt nye på listen i Stavanger, med et unntak har de sju ingen politisk erfaring fra kommunestyret. Det har vært et bevisst valg. Men vi har nok vært for mye den samme stammen i formannskapet, den stammen som også har hatt de sentrale ledervervene. Nå blir det veldig viktig å bygge opp de nye, også ved hjelp av mange erfarne som heldigvis er valgt inn i kommunestyret og som går på en ny periode.

Bakgrunn
Sissel Knutsen Hegdal er født og oppvokst i Harstad. Etter videregående dro hun til Tromsø for å studere, først matematikk og økonomi, deretter juss. Hun kom til Stavanger i 1992, jobbet som advokatfullmektig i to år, og drev i mange år også sitt eget advokatkontor i tillegg til å være politisk aktiv.
– Politikken tok veldig mye tid og plass. På advokatkontoret var jeg både IT-ansvarlig, vaktmester, renholder, sekretær og advokat. Det var ikke mye tid jeg hadde til å drifte firmaet.
I motsetning til mange andre, hadde Sissel Knutsen Hegdal ikke politisk aktive foreldre, og var heller aldri med i noe ungdomsparti. Interessen ble vekket gjennom engasjementet som ble tent da barna var små – i styret i barnehagen og som mangeårig leder av FAU.
– Dersom jeg ikke hadde gått inn i FAU, hadde nok aldri Høyre tatt kontakt.
– Hva er de viktigste oppgavene du vil ta fatt på som ordfører?
– Det er ikke en, men mange. Byutvikling er veldig viktig for meg. Stavanger vedtok en sentrumsplan i juni i 2019, og jeg ønsker å komme i gang med Holmen og Østre Havn med alle de arbeidsplassene og boligene vi ønsker i sentrum. Det er så viktig at vi får realisert alle de planene som foreligger, og at ting ikke stopper opp. Samtidig er jeg også opptatt av at både Judaberg og Vikevåg skal videreutvikles som sentrum. Er det noe jeg brenner for, er det hele kommunen. Vi må også sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringslivet. Og så har jeg et stort engasjement for at de som i dag står utenfor arbeidslivet skal få en mulighet.

Bedre relasjoner
– Hva er den største utfordringen for regionen i dag?
– Jeg tror vi må sette oss oftere på et fly til Oslo, og forbedre våre relasjoner til både Stortinget og politisk ledelse. Vi må invitere oss selv inn på møter og få fram situasjonen Stavanger-regionen står i, både når det gjelder infrastruktur og næringsliv. Vi må være tydeligere i prioriteringer og behov. Den omstillingen vi står i er viktig for hele Norge, og her må Stavanger lede an. Jeg ønsker å være aktiv og ta initiativ, gjerne sammen med mine ordførerkollegaer i regionen, og også utfordre våre egne stortingsrepresentanter på hva de kan gjøre for oss. Vi kan eksempelvis ikke ha en situasjon hvor vi sitter med strømpriser som er mange ganger høyere enn Bergen og Oslo, og de konkurranseulempene dette medfører for våre bedrifter.
– Hvordan vil du at folk skal merke at et nytt flertall har overtatt makten?
– Jeg ønsker å være ordfører for alle. Det innebærer lav terskel for å være tilgjengelig for en prat, at folk tar kontakt. Ideene, gründerskapet, fagligheten og kunnskapen som er der ute, vil jeg gjerne ta del i.

Regionalt samarbeid
Den påtroppende ordføreren i Stavanger er svært opptatt av regionalt samarbeid, noe regionen etter hennes mening ikke har vært gode på de senere årene.
– Næringslivet vil merke at regionalt blir det et sterkere samarbeid, uten at vi skal miste Stavanger-fokuset. Vi har en flott næringsavdeling i Stavanger kommune, men vi må også se det store bildet. Alle må bidra, og alle må gå i seg selv. Energihovedstadsprosjektet er veldig bra. Kanskje kan vi dra erfaringer fra det inn på andre områder? Vi må snakke sammen, også med de andre kommunene utenfor storbyregionen Nord-Jæren.
– Er det behov for å formalisere et slikt samarbeid?
– Vi bør ha en møteplass. Noe kan være uformelt, men noe bør også være formalisert. Jeg har sett nærmere på den modellen de har i Kristiansand og Bergen. Det viktigste er at vi kommer i gang med prosessen og diskuterer dette sammen. Det er naturlig at noen av oss burde møtes hyppigere, men alle skal ha mulighet for å være med.
– Hvilke interesser har du utenfor politikken?
– Jeg er veldig glad i å lage mat, og glad i kultur – teater, litteratur og musikk – og idrett. Det er noen som tror det har vært et valgkamptriks å heie på Viking, men om man ser ti år tilbake i tid postet jeg akkurat det samme på sosiale medier da som nå ....

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.