Kommer årets lederstjerne fra Rogaland?
Kristine Berg Marhaug, Næringsforeningen og Helleik Syse, Future Energy Hub.

Kommer årets lederstjerne fra Rogaland?

For andre år på rad er Dagens Næringsliv og D2s jakt på unge ledestjerner i gang. Helleik Syse (27) fra Stavanger er en av de nominerte.
07.oktober 2020 Kristine Berg Marhaug, prosjektleder Trainee Sørvest og ansvarlig for «Sirkulærskolen»

Egentlig skulle Helleik bli oljeingeniør, men så bestemte han seg for å ta et grønt skifte. Det har han aldri angret på. Gjennom jobben ved Future Energy Hub på Universitetet i Stavanger, styrer han prosjekter som ser på miljøvennlige bygg og grønnere byer. I tillegg til dette driver han podkasten Energisnakk.

Engasjert.
Helleik er medlem i Næringsforeningens ressursgruppe for Grønn vekst, og har vært svært delaktig i den initiale delen av den nye møteserien, Sirkulærskolen. Som et kontaktledd mellom næringslivet og akademia, ser han viktigheten av å  koble studenter og forskere med næringslivet. Han er svært opptatt av at Stavanger og Norge greier å utnytte all den kompetansen som er bygget opp i olje- og gassindustrien i nye næringer.
- Slik kan vi sikre velferdsstaten i en verden som når målene i Parisavtalen. For å få dette til, trenger vi samarbeid mellom universitetene, det offentlige og næringslivet sier han til DN.

Onsdag 14.oktober står Helleir på scenen i forbindelse med bærekraftskonferansen Pionér.
– Da håper vi å kunne presentere han som Norges lederstjerne, sier prosjektleder i Næringsforeningen, Kristine Berg Marhaug.

Det er nå to dager igjen av avstemmingen til årets lederstjerne. Stem her!

Ledestjerner 2020:

• D2 og Dagens Næringsliv skal kåre 30 ledestjerner under 30 år som de tror vil dytte verden i mer bærekraftig retning, og tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.
  • Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra nominasjonene vil ledestjerne-juryen plukke ut 30 ledestjerner.
  • De 30 ledestjernene presenteres i D2 i løpet av våren og sommeren. En vinner kåres til høsten. Ledestjerne- kåringen ble gjennomført for første gang i fjor.
  • Kåringen presenteres i samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Ragn-Sells, Coop og Ungt Entreprenørskap.

Andre liknende nyheter

Lokale, tilstede og nær kundene

Siden 1999 har Erga Revisjon holdt til i en ærverdig villa i Jens Zetlitz gate. Nå har de etablert seg som et av de største uavhengige revisjonsselska…

John Dahle Skipshandel mottok Risavikaprisen

Fredag ble Risavikaprisen delt ut for åttende gang. Årets vinner ble John Dahle AS.

Vil vi egentlig gjøre noe for klimaet?

Vi kommer aldri til å lykkes med det grønne skiftet dersom vi unnlater å gripe de grønne mulighetene.