Les Økonomisk Rapport 2022 her!
Foto: Marius Johnsen

Les Økonomisk Rapport 2022 her!

2021 ble et av tidenes beste år – mens forventingene til 2023 er lavere. De store energiselskapene hadde et knallgodt 2021, vil gjøre det enda bedre i 2022 – mens mørke skyer igjen truer. Næringslivet i Stavanger-regionen er definitivt tilbake etter koronasmellen. Spørsmålet er hvor lenge pilene vil peke oppover.
06.desember 2022 Egil Hollund

Olje- og gassprisene begynte for alvor å stige i 2021, og sørget for å gi oss et av de beste årene noen gang. Omsetningen for regionen samlet landet på svimlende 1634 milliarder kroner, mot et inflasjonsjustert tall på 928 milliarder i 2020. Vi må tilbake til høykonjunkturen i årene 2011 til 2013 for å finne tilsvarende tall, da det toppet seg med 1834 milliarder 2021-kroner i 2012.

Dette viser igjen også på driftsresultatene. Samlet gikk regionen fra en kjempesmell på minus 40 milliarder kroner i 2020, anført av de store energikjempene og kraftig fall i oljeprisen, til imponerende 576 milliarder kroner i pluss, noe som overgår selv toppåret 2011. Tidenes beste, med andre ord. 289 av disse milliardene er det Equinor alene som står for.

En omsetning på 1634 milliarder kroner og et driftsresultat på 576 milliarder kroner er altså årets fasit for Stavanger-regionen, etter at alle regnskap fra alle private foretak registrert i Foretaksregisteret er samlet inn og sammenstilt. Dersom vi fordeler det hele etter hvilke kommune selskapene har ansatte og aktivitet, viser tilsvarende tall 1256 milliarder kroner i omsetning og 495 milliarder kroner i positivt driftsresultat. Det er ganske nøyaktig 12 prosent av næringslivets samlede omsetning på landsbasis. Ser vi bort fra energibransjen, havner omsetningen på 382 milliarder kroner og 38 milliarder i pluss. Også det er en solid økning fra 2020.

I Næringsforeningens konjunkturbarometer for 2022, som er gjennomført i forbindelse med Økonomisk Rapport, er det utvilsomt en viss pessimisme å spore igjen – selv om 2022 utvilsomt også blir et av tidenes beste år for energibransjen. I 2021 var næringslivet mer positive enn noen gang siden vi begynte å måle i 2015. 65 prosent trodde på høyere omsetning, 61 prosent trodde på bedre lønnsomhet, 43 prosent sa de skulle øke antallet ansatte – og 63 prosent så mer positivt på framtiden på vegne av egen virksomhet enn ved inngangen til året. Nå, i 2022, er dette betydelig mer moderat. 44,5 prosent tror nå på høyere omsetning neste år, 35 prosent tror på bedre lønnsomhet, 31,5 prosent sier de vil øke antallet ansatte – og 29 prosent ser mer positivt på framtiden på vegne av egen virksomhet enn ved inngangen til året. 19 prosent tror på lavere omsetning neste år og 31,8 prosent på lavere lønnsomhet. Dette er like svake tall som under oljenedturen og koronapandemien, og særlig forventningene til lønnsomheten i 2023 er svak.

Totalt over tre millioner regnskap fra alle selskaper i hele landet siden 2009, er med på å danne grunnlagene for tallene vi presenterer. Vi viser på den måten strukturene og gir deg et grundig bilde av utviklingen og hvor vi står – sammenlignet med resten av landet og de andre storbyene. Energi, i tillegg industri, bygg og anlegg – er utvilsomt de store driverne.

Næringsforeningens økonomiske rapport viser også denne gang med all tydelighet at næringslivet i Stavanger-regionen er kraftig dominert av energisektoren, noe som nå gjør oss til den mest lønnsomme storbyregionen i landet. Innenfor de andre bransjene holder vi også godt følge med de andre storbyregionene. De høye energiprisene i 2022, ikke minst på gass og elektrisk kraft, gjør at regionen vil få et nytt sterkt år i 2022. Det er likevel med en viss bismak. En rekke aktører sliter også med ekstraordinært høye strømpriser, høyere renter, økte råvarepriser og generelt høy prisvekst. De fleste forventer derfor et skifte i 2023, selv om boligprisene fortsatt er opp 5,5 prosent, ledigheten rekordlav på 1,5 prosent og investeringene på norsk sokkel i år vil lande på 175 milliarder kroner.

Når du leser tallene i Økonomisk rapport, vær oppmerksom på følgende:

• I de samlede tallene for Stavanger-regionen under ett og for hver bransje i vår region i perioden fra 2009 til 2021, vil regnskapstall og antall ansatte knyttes til der selskapet rapporterer.
  • Alle tall er inflasjonsjusterte, med 2021 som utgangspunkt.
  • Vi har også gjort en sammenligning de tre siste årene der omsetning er fordelt basert på antall ansatte i hver enkel kommune i landet. Det gir et bedre bilde av reell verdiskaping – men vil aldri være 100 prosent korrekt.
  • Strukturelle endringer, som bytte av hovedkontor eller annen endring av selskapsstruktur, kan påvirke tallene.
  • Bransjene er inndelt etter næringskodene som benyttes av Brønnøysundregistrene.
  • Offentlig virksomhet er unntatt fra tallene, men ikke aksjeselskaper eller annen kommersiell virksomhet som er helt eller delvis eid av det offentlige.
  • Stavanger-regionen er definert som dekningsområdet til Næringsforeningen, som inkluderer de fleste kommunene i Ryfylke, på Nord-Jæren, Jæren og i Dalane.
  • Storbyområdet Stavanger er definert som kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…