Les Økonomisk Rapport 2023 her!
Foto: Marius Johnsen

Les Økonomisk Rapport 2023 her!

Etter et eksepsjonelt år med enorme overskudd i 2021, opplevde Stavanger-regionen en bemerkelsesverdig økning i lønnsomheten med nesten 150 prosent i 2022. Energiselskapene sto i spissen for den imponerende veksten, som utgjorde over 25 prosent av all norsk næringsomsetning det året.
08.desember 2023 Marius Johnsen

TRYKK HER FOR Å LASTE NED EN PDF AV ØKONOMISK RAPPORT 2023!

I løpet av 2022 kom mer enn 25 prosent av all omsetning i norsk næringsliv fra Stavanger-regionen, og nesten 60 prosent av det totale overskuddet. Energibransjen har lenge vært en hjørnestein i norsk økonomi, og dette var spesielt tydelig i 2022. Regionens samlede omsetning nådde 2896 milliarder kroner, sammenlignet med 1742 milliarder året før, noe som var betydelig høyere enn toppårene under oljeboomen mellom 2010 og 2014.

Trykk på bildet for å lese rapporten på nett.

Lønnsomheten viste en enda mer imponerende økning. Etter at regionen, inkludert energibransjen, hadde negative tall i det første koronaåret i 2020, steg det totale driftsresultatet til 611 milliarder kroner i 2021 og deretter til hele 1486 milliarder i 2022. Den viktigste faktoren bak denne økningen var de rekordhøye gassprisene, i kombinasjon med generelt høy aktivitet.

Selv om utsiktene for 2023 er positive, med en nær forestående nærming til 2024, er det forventet at 2023 ikke vil være like lønnsomt som det rekordåret 2022. Dette skyldes økende rentesatser som påvirker lønnsomheten, samt nedgangen innenfor bygg- og anleggssektoren. Det er også tegn til en lignende trend i varehandelen.

Tallene fra Næringsforeningens konjunkturbarometer for 2023 viser at mange bedrifter forventer økt omsetning, men synet på egen lønnsomhet er mer moderat sammenlignet med tidligere år. Totalt gir over tre millioner regnskaper fra selskaper over hele landet siden 2008 grunnlag for disse tallene, som gir en grundig oversikt over utviklingen i regionen sammenlignet med resten av landet og andre storbyer.

Når du leser tallene i Økonomisk rapport, vær oppmerksom på følgende:

• I de samlede tallene for Stavanger-regionen under ett og for hver bransje i vår region i perioden fra 2010 til 2022, vil regnskapstall og antall ansatte knyttes til der selskapet rapporterer.
  • Alle tall er inflasjonsjusterte, med 2022 som utgangspunkt.
  • Vi har også gjort en sammenligning de tre siste årene der omsetning er fordelt basert på antall ansatte i hver enkel kommune i landet. Det gir et bedre bilde av reell verdiskaping – men vil aldri være 100 prosent korrekt.
  • Strukturelle endringer, som bytte av hovedkontor eller annen endring av selskapsstruktur, kan påvirke tallene.
  • Bransjene er inndelt etter næringskodene som benyttes av Brønnøysundregistrene.
  • Offentlig virksomhet er unntatt fra tallene, men ikke aksjeselskaper eller annen kommersiell virksomhet som er helt eller delvis eid av det offentlige.
  • Stavanger-regionen er definert som dekningsområdet til Næringsforeningen, som inkluderer de fleste kommunene i Ryfylke, på Nord-Jæren, Jæren og i Dalane.
  • Storbyområdet Stavanger er definert som kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

Andre liknende nyheter

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.