Magi gjennom kompetansedeling og innovasjon
I desember mottok de “Kompetansedelingsprisen 2019”. Innovation Dock, Nils-Henrik Stokke og Pia Warland lover spennende planer også for 2020. Foto: Lars Idar Waage

Magi gjennom kompetansedeling og innovasjon

To gründere skulle egentlig ikke drive med eiendom og rådgivning, men som ellers i en gründers liv så blir gjerne veien til mens du går. Det egentlige prosjektet ble lagt på is og fem år etter er Innovation Dock vel etablert med fire ansatte langs sjøkanten i østre bydel. Hvert år går 120 selskaper gjennom ett eller flere av deres programmer.
25.februar 2020 Av Lars Idar Waage

Innovation Dock AS
Etablert: 2015
Antall ansatte: 4
Daglig leder: Pia Warland
Forretningsområde: Rådgivning og eiendom
Omsetning: 7,5 MNOK (2019)
Internett: innovationdock.no
– I utgangspunktet trengte vi et kontor og et fellskap. Vi ønsket å finne likesinnede som var i samme fase og som brant like mye for sine selskaper som vi gjorde. Akkurat dette stedet fant vi ikke Stavanger, men så kom vi over en spennende eiendom, sier gründer og eier av Innovation Dock, Nils-Henrik Stokke.

Egentlig skulle de bare ha et kontor og lage et lite miljø, kjøpe én seksjon eller to og klare seg med det. Så endte de opp med å kjøpe et helt kvartal og ni næringsseksjoner. Nå har de fylt opp dette og lokaler i Kvitsøygata. Egne gründeridéer har blitt erstattet med å hjelpe andre gründere.

– For oss er det viktig å poengtere at vi er mer enn et kontor, vi skal tilby innhold også, påpeker Stokke.

Nå styrer han selskapet sammen med Pia Warland, daglig leder av selskapet som jobber tett mot både oppstartsbedriftene og ut mot deres eget nettverk.

– Å forklare folk at vi er mer enn kontor har vi brukt mye tid og krefter på. Magien ligger ikke i å tilby lokaler til et par små bedrifter, den ligger i å bygge opp en kultur spesielt innen kompetansedeling og at noen jobber aktivt med kulturbyggingen. Vi deler ikke bare vår kompetanse, men legger til rette for at andre kan dele seg i mellom, sier Warland.

Prisvinnere

Denne delingen av kompetanse har også blitt lagt merke til. I desember ble de tildelt “Kompetansedelingsprisen 2019” i regi av Næringsforeningen. I juryens begrunnelse heter det blant annet: “Vinneren har imidlertid, på kort tid, bygget seg opp til å bli en viktig aktør i økosystemet for oppstarts- og vekstbedrifter i regionen. Vinnerlaget består av personer som selv er gründere. Med base på bryggekanten i Stavanger Øst har de bygget opp en imponerende portefølje av vekstselskaper. Virksomheten har vokst kraftig. Bare i fjor gjennomførte 120 spennende, unge selskaper vinnerens kurs- og nettverksprogrammer.“

– Prisen er en anerkjennelse av hva vi står for, og som av og til har vært utfordrende å formidle. Vi bruker jo absolutt mest av tiden vår på nettopp kompetansedeling, sier den daglige lederen og får umiddelbart støtte av partner Stokke.

– Å motta en slik pris var større enn jeg trodde! Forståelsen fra folk har vært viktig, og nå fikk vi også vist at vi er et privat selskap, uten noen form for støtte, som leverer store resultater og verdier inn til regionen. Dersom man gjør et regnestykke og ser på alle selskapene som har gått gjennom våre programmer, så er det et betydelige summer og antall arbeidsplasser, mener Stokke.

Gode tall

Kort fortalt hjelper Innovation Dock opppstarts- og vektsbedrifter gjennom programmer og kurs samt tilbyr co-workingspace og dermed knytter dem sammen rent fysisk. I tillegg til å introdusere dem i nettverk med både tilgjengelig kapital og kompetanse, de store og de små, og de etablerte selskapene mot oppstartsbedrifter.

– Du kan kanskje komme hit og tro at du skal etablere et selskap, men så blir det heller til at du samarbeider med andre eller blir ansatt hos andre, påpeker Nils-Henrik Stokke.

Programmene er for ulike faser, alt fra etablererkurs i regi av NAV til blant annet Gründerhub som leveres for SR-Bank, som er rettet mot både bedrifter i idéfasen og selskaper som har holdt på en stund, men der det finnes et skaleringspotensial. Programmet går over fire måneder og har plass til ti selskaper.

– Å se på tallene til Gründerhub er en gøy øvelse, for de er veldig bra sammenliknet med den generelle statistikken for hvor mange selskaper som overlever, sier Warland.

Det gjelder ikke bare selskapene gjennom dette spesifikke programet, men også generelt for selskapene i Innovation Dock. I løpet av de fem årene har kun tre selskaper gått konkurs, et tall som er lavt med tanke på fasen bedriftene befinner seg i. I motsatt ende er det fem selskaper som de to siste årene har gått fra én til ti eller flere ansatte.

– I tillegg er det en del selskaper som har vokst opp mot ti, så vi snakker om gode tall. Noen eksempler er Justify, Data Gumbo og Bikefinder, sier hun.

Egen vekst

De har ingen tidsbegrensning for hvor lenge selskpene kan bli værende på bryggekanten, ei heller begrensninger i antall ansatte.

– Men når man blir 15 til 20 ansatte eller flere, så er det naturlig at de flytter videre. Da blir det viktigere å bygge et godt miljø internt, påpeker hun.

Alle ansatte i selskapet har drevet for seg selv tidligere slik at de ikke bare har det teoretiske grunnlaget, men de har også kjent på kroppen hva det vil si å være gründer og har dermed forståelse for hva man må gjennom.

– Dersom man skal rådgi gründere i denne fasen er det viktig at du forstår presset og hva som skjer når man satser alt, som kone, unger, bil og hus, mener Stokke.

For selv om det ikke står i stillingsbeskrivelsene når de selv søker etter nye ansatte, så blir det ofte slik at de som ansettes har nettopp denne bakgrunnen.

– Vi  er et gründerselskap, men i en fase der vi skal vokse som selskap. Det vi lærer gjennom disse prosessene, tar vi med oss og lærer videre, sier Warland.

I løpet av de siste fem til seks årene har mye endret seg i næringslivet i regionen. Det har også ført til endringer internt i oppstartsmiljøet, som nå fremstår som både sterkere og ikke minst mer profesjonelt ifølge Innovation Dock-lederne.

– Bransjen i dag er mye ryddigere og man har blitt kvitt en del cowboyvirksomhet der prosjekter som fremstår som gründervennlige, i realiteten er gründerfiendtlige. Nå har vi et økosystem som er ryddig, rent og med aktører som vet sin rolle og som jobber godt sammen, sier Stokke.

Kompetansemangel

Som mange andre i regionen er de opptatt av at mangelen på kompetanse kan bli enda mer synlig i årene som kommer, spesielt innen tech og innovasjon.

– Hvordan kan vi knytte til oss mer og bedre kompetanse til byen og regionen og få dem til å bli?

– Først må Stavanger bli en mer attraktiv teknologiby gjennom samarbeid og tilrettelegging, samt kobling mellom de store aktørene, UiS og for eksempel Næringsforeningen, mener Warland.

– Og så må vi slutte og si at “vi er regionen for ett eller annet” og tro at vi er gode på alt. Vi må passe oss for å ikke bli for navlebeskuende, på flere områder ligger vi etter andre regioner, mener Stokke.

Selv er selskapet inne i en vekstfase. I 2019 doblet de fra to til fire ansatte, og i år kan nye ekspansjoner komme. Og disse kommer her i vår region, det er ikke akuelt å bygge opp tilsvarende virksomhet i andre regioner.

– Det er denne regionen som er vårt fokus. Vi skal fortsette og utvikle både oss selv og Innovation Dock og har spennende planer for 2020, forsikrer de to.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…