Mangfold: Fra buzzord til håndfaste fordeler
Onsdag ble den første av totalt fire DEI-frokoster arrangert på Rosenkildehuset. Hvordan får man mangfold fra å bli et buzzord til god forretningsmessige fordeler? Alle foto: Maria Mår Johansen

Mangfold: Fra buzzord til håndfaste fordeler

Onsdag 3. april arrangerte fagråd for Diversity, Equity and Inclusion (DEI) den første av totalt fire planlagte frokostmøter på Rosenkildehuset til Næringsforeningen.
03.april 2024 Randi Mannsåker og Arne Birkemo

Første gjest og foredragsholder var Åshild Hanne Larsen, VP Subsurface Excellence & Digital hos Equinor. Larsen holdt et inspirerende foredrag. Hun vet hva hun snakker om, og har vunnet priser for sitt engasjement for mangfold: ODA Woman 2023, Årets leder 2019, gitt av #SHEConferene, samt Årets mest transformerende digitale leder i Europa 2023.

Åshild Hanne Larsen fra Equinor, som er mangfold- og inkluderingsekspert, holdt et inspirerende foredrag.

Tiden da mangfold kun var et buzzword eller en sjekkboks å krysse av for er forbi. Det er nå allment akseptert at å omfavne mangfold. Å fremme et inkluderende miljø kan føre til håndfaste fordeler for virksomheter.

Bedre beslutningsprosesser

Larsen snakket om hvordan Equinor  samler individer med ulike bakgrunner og synspunkter, fordi det fremmer innovasjon, kreativitet og problemløsning. Forskjellige perspektiver utfordrer status quo, oppmuntrer til kritisk tenkning og driver til slutt bedre beslutningsprosesser.

En mangfoldig og inkluderende arbeidsplass er avgjørende for å tiltrekke og beholde topp talent. I dagens konkurransedyktige jobbmarked søker ansatte i økende grad organisasjoner som prioriterer mangfold og skaper et miljø der alle føler seg verdsatt, respektert og har psykologisk trygghet. Selskapet nyter også et høyere nivå av engasjement, tilfredshet og produktivitet.

LES OGSÅ: – Er man mot mangfold, har man tapt

JOB FAIR: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Tjener mer

Det er ikke bare moralsk sett riktig å omfavne mangfold og inkludering, det er også god forretningssans.

Forskning har gjentatte ganger vist at mangfoldige team presterer bedre enn homogene. McKinseys rapport «Diversity Matters» fant at selskaper med mangfoldige ledergrupper er mer sannsynlig å ha over gjennomsnittlig lønnsomhet.

Likevel er det ikke bare å ansette en mangfoldig arbeidsstyrke. For å få den ønskede effekten, kreves det å skape en inkluderende kultur der alle ansatte føler seg komfortable til å bidra med sine unike perspektiver og talenter. Dette innebærer å iverksette retningslinjer og praksiser som fremmer rettferdighet, likhet og respekt for alle individer, uavhengig av deres bakgrunn.

DEI (Diversity, Equity and Inclusion) skal ha fire frokostmøter framover.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.