Mangfold og godlyd i Stavanger konserthus
Morten Warland har vært administrerende direktør i Stavanger Symfoniorkester siden 2016. Han og resten av orkesteret kan skryte av å ha en av landets råeste arbeidsplasser: Stavanger konserthus. Her i Fartein Valen-salen, en av konsertsalene i Europa med best akustikk.

Mangfold og godlyd i Stavanger konserthus

Når du synker ned i stolen i Fartein Valen-salen i Bjergsted på konsert med SSO, skal du være klar over to ting. Du inhalerer tonene fra et internasjonalt ledende symfoniorkester, og dette skjer i et av de beste konserthusene i Europa.

Stavanger Symfoniorkester (SSO) er et «litt utenfor boksen-orkester» på flere måter. Først og fremst i forhold til hvordan de markedsfører seg selv, og hvordan de samvirker med mennesker og miljø i Stavanger-regionen. Dette kommer vi tilbake til. SSO har imidlertid en direktør med en bakgrunn som også må sies å være av det utradisjonelle slaget.

Mange av Rosenkildens lesere vil nok huske Morten Warland som en av landets beste mellomdistanseløpere på 1980-tallet. Nå forbindes han mer med symfonisk musikk enn med løping, etter at han tok over sjefsstolen i SSO i 2016. Ballasten Morten Warland tok med seg inn i denne jobben var definitivt ikke fra kunst, kultur og musikk-bransjen, men fra finans.

– Jeg ledet virksomheten til henholdsvis GE Money Bank og Santander i Norge i rundt 15 år. Jeg trivdes veldig godt i finansbransjen, men kom etter hvert til et punkt der jeg ville gjøre noe helt annet. Salgsprosessen til Santander var gjennomført og en ny, integrert organisasjon var satt. Selskapet skulle ta fatt på neste fase i utviklingen.  Da følte jeg at tiden var inne for å gjøre noe nytt og annerledes, sier Warland.

Og annerledes kan vi trygt si at det ble. Overganger fra hardcore finans til en kunst- og kulturbedrift som SSO er ikke dagligdags, men Morten Warland ser definitivt ikke ut til å angre.

– Dette var på mange måter et verdivalg. Det å være leder for en virksomhet som Stavanger Symfoniorkester er et privilegium. SSO består av 85 musikere som, støttet av oss i administrasjonen, jevnlig skaper vakre musikkopplevelser. De som jobber er utrolig dyktige og dedikerte.

Krevende overgang
Samtidig har overgangen fra finans til kunst og kultur vært krevende.

– Jeg kom til en bransje som jeg ikke hadde noen erfaring fra, og måtte bruke noe tid på å bygge opp tillit som leder. Samtidig er det jo slik at en god del av oppgavene og ansvaret jeg har som leder for SSO, gjelder uavhengig av bransje. Det handler om administrasjon, strategi, økonomistyring og personalpolitikk.

Morten Warland leder en organisasjon som med stor rett kan kalles mangfoldig. Orkesteret består av 85 høyt utdannede, dyktige, og dedikerte musikere fra 23 ulike nasjoner. Spennvidden i en slik gruppe er stor, kulturelt, sosialt og musikkfaglig, og Warland har en stor del av ansvaret for at de bokstavelig talt spiller på lag.

– Dette er opplagt en utfordring, men jeg synes lagånden er sterk. Det handler mye om å gi stor støtte, ha tydelige rammer, god struktur og gode øvingsplaner. I tillegg er vi bevisst på dette når vi ansetter nye medlemmer til orkesteret. Ny medlemmer i orkesteret blir ikke bare vurdert på sine musikalske egenskaper. Vi vektlegger også personlige egenskaper, ikke minst samarbeidsevner. Samtidig har vi lært av næringslivet, og har f.eks. Buddy-ordninger for å bidra til at nyansatte blir inkludert og integrert i et nytt arbeidsfellesskap der de kan trives.

Engasjement
I en virksomhet som SSO går høyt teknisk, musikkfaglig nivå, hånd i hånd med sterk yrkesstolthet og stort behov for medvirkning.

– Her er vi inne på et annet forhold som gjør denne lederjobben både spennende og krevende. Vi har å gjøre med musikere som har et brennende engasjement for yrket sitt, og som forventer å ha innflytelse på måten SSO drives på. Et betydelig antall komiteer er til enhver tid i sving, på ulike områder, og beslutningsprosessene kan være ganske komplekse. Vi er en ganske ansattstyrt organisasjon. Dette krever tid og tålmodighet, men for en bedrift som SSO må det nesten være slik.

Om det er ansattengasjementet eller andre forhold som ligger bak, skal ikke Rosenkilden ha noen mening om. Sannheten er uansett at SSO har utviklet seg til å bli et orkester som er høyt respektert, både i Norge og internasjonalt.

– SSO har vært igjennom en flott reise de siste 30 årene. Vi har bygget opp en stor, lojal tilhørerskare og vi opplever oppmerksomhet, nysgjerrighet og respekt fra andre orkestre både hjemme og ute.  Framgangen skyldes flere forhold, men i tillegg til den musikalske kvaliteten handler det mye om kreativ profilering, markedsføring, tilgjengelighet, og tilstedeværelse der folk ferdes.

Folkelighet
Alle som har sett de flotte bildene av smilende SSO-musikere som spiller minikonsert på Preikestolen, eller i fri dressur på Solastranden, kan nok skrive under på at orkesteret har vært kreative i markedsføringen de siste årene. Hvis denne typen profilbygging skal være troverdig over tid, må den imidlertid kombineres med et genuint folkelig engasjement og tilstedeværelse i folks hverdagsliv. Her kommer prosjekter som Der folk ferdes inn.
Der folk ferdes har vært arrangert siden 2010, og går av stabelen over to-tre dager i mai måned. Arrangementet er rett og slett rundt 60 minikonserter som avholdes ulike steder i regionen der folk ferdes. Skoler, barnehager, sykehjem, biblioteker, museer, og uterom. For mange er dette et overraskende og populært musikkinnslag i hverdagen.

– Der folk ferdes illustrerer en viktig side av det SSO ønsker å være. Åpne, utadvendte, tilgjengelige og folkelige, sier Warland.

Helskinnet gjennom pandemien
SSO er del av en kulturbransje som har vært sterkt berørt av to år med global pandemi. Normal konsertvirksomhet har vært umulig, og da har det blitt desto flere minikonserter og digitale arrangementer.

– Jeg opplever likevel at vi har kommet oss greit igjennom pandemien og vi har lykkes med å ha aktivitet bortimot hele perioden. De statlige kompensasjonsordningene har vært gode, og vi har vært tvunget til å tenke nytt i forhold til hvordan vi jobber. Vi har fått til masse spennende, i tillegg har vi hatt tid til å gjøre en del nødvendig strategiarbeid. Vi ser lyst på framtiden, avslutter SSO-direktør Morten Warland.

Fakta:

• Navn: Stavanger Symfoniorkester (SSO)
  • Grunnlagt: 1938
  • Hjemmehørende: Stavanger konserthus.
  • Visjon: SSO skal berike, bevege og utfordre mennesker og samfunn gjennom kreften av levende musikk.
  • Antall ansatte: 100
  • Omsetning i 2021: 140 millioner kroner

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.