Havvind-auksjonen fortsetter tirsdag: – Meget bra
Mandag morgen startet den historiske havvindauksjonen for hvem som skal bygge ut 1,5 GW på Sørlige Nordsjø II

Havvind-auksjonen fortsetter tirsdag: – Meget bra

– Meget bra at den første auksjonen i Norge ser ut til å bli vellykket, sier Harald Minge, direktør i Næringsforeningen i Stavanger.
18.mars 2024 Arne Birkemo

Hvem skal få bygge bunnfast havvind på Sørlige Nordsjø II?

Mandag klokken 09.00 gikk startskuddet for den historiske havvindauksjonen. Vinneren av auksjonen får bygge ut 1,5 GW på området Sørlige Nordsjø II, som ligger rett ved grensen til Danmark.

Energidepartementet bekrefter overfor Energiwatch at auksjonen pågår. Det betyr at minst to aktører har lagt inn bud.

At det er lagt inn bud, og at man kommer et steg nærmere utbygging, er gode nyheter, mener administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge.

– I en situasjon hvor den internasjonale havvind-bransjen har slitt med inflasjon, kostbare prosjekter, høye renter og avlyste auksjonsrunder, er det meget bra at den første auksjonen i Norge ser ut til å bli vellykket, sier Minge.

Auksjonen ble ikke ferdig mandag, og vil derfor fortsette tirsdag klokken 09.00. Det er uvisst hvor lenge auksjonen vil pågå.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen

Disse kan by

Det er uvisst hvilke aktører som har lagt inn bud, men følgende konsortier kan legge inn bud:

* Equinor og RWE

* Aker Offshore Wind, BP og Statkraft

* Shell, Lyse og Eviny

* Parkwind og Ingka Investments

HIGH WIND: Vorspielet før den første havvind-auksjonen

Slik foregår budgivningen

Auksjonen, som arrangeres digitalt, blir gjennomført med åpen budgivning. I auksjonen vil de kvalifiserte aktørene konkurrere om statsstøtte, subsidier, verdt 23 milliarder kroner.

Auksjonen begynte med en 40 minutters åpen budgivning. Fra de siste to minuttene, vil et nytt lavest bud automatisk åpne for en ny budperiode.

Hvert bud må minst være 0,25 øre per kilowattime lavere enn det forrige budet.

Auksjonen pågår mellom klokken 09 og 18. I teorien kan auksjonen pågå i flere dager, dersom aktører stadig byr lavere.

Forrige uke samlet havvindmiljøet seg på konferansen High Wind i Stavanger. På mange måter var årets havvindkonferanse et vorspiel til dagens auksjon.

Et samlet havvindmiljø understrekte viktigheten med å komme i gang med den nye industrien, havvind.

Stavanger-ordfører på hugget

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) sa til Næringsforeningen under High Wind at havvindindustrien er kjempeviktig for Stavanger-regionen.

– Det er helt avgjørende for Stavanger at man nå går i gang og bygger ut. Stavanger er kapable til å gjøre dette skiftet, fra å ikke bare være oljehovedstaden men også bli fornybarhovedstaden - energihovedstaden.

Sissel Knutsen Hegdal, ordfører i Stavanger på High Wind-konferansen tidligere i mars.Som ordfører i Stavanger handler det også om å sikre nye arbeidsplasser til energihovedstaden. At Stavanger-regionen blir et tyngdepunkt innen havvind.

– Jeg som ordfører skal jo sørge for at arbeidsplassene kommer hit, til vår region. Og at de ikke kommer til Nord-Norge, Østlandet, Skottland eller Danmark. For Stavanger, kommunene rundt og regionen er det helt kritisk at vi klarer å opprettholde Stavanger-regionen som den regionen i Norge som har høyest verdiskaping, sa Knutsen Hegdal.

Det har også vært frykt for at ingen aktører ønsket å legge inn bud. Dette ville ha utsatt utbyggingen, men dette er nå altså ikke tilfellet.

Når auksjonen er ferdig, vil Energidepartementet gå ut med vinnerbudet og navnet på vinneren.

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…