Næringslivet henger etter i elbilsatsingen
I vinter fikk Helge Wiken en Opel Vivaro elvarebil. Han pendler fra Mosterøy og med sitt kjøremønster må han kun lade rundt hver tredje dag i gjennomsnitt. Foto: Lars Idar Waage

Næringslivet henger etter i elbilsatsingen

Elbil-salget går så det suser og i august var nesten 72 prosent av nybil- salget elbiler. Men næringslivet kjøper ikke elbiler i samme grad. Hos Nordbø Maskin har derimot elektrifiseringen kommet godt i gang og formann Helge Wiken er ikke i tvil om at han velger elbil også neste gang.
06.oktober 2021 Av Lars Idar Waage

Første halvår 2021 valgte hele tre av fire av de som kjøpte bilen selv en elbil. Dessverre er ikke situasjonen den samme i næringsmarkedet, mener Elbilforeningen.

For næringsmarkedet er elbilandelen langt lavere. I august var kun 39 prosent av leasingbilene elbiler. For august var elbilandelen på hele 79 prosent blant folk som kjøper bilene sine selv. Rundt halvparten av nye biler som selges i Norge, kjøpes av næringskunder, det inkluderer offentlige foretak.

– Det er fantastiske tall, som viser at det er mulig å nå målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025. Dessverre er ikke situasjonen den samme i næringsmarkedet. Bedriftene er sinker i overgangen til elektrisk transport, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

 

Hun legger skylden på skatte- og momsregler som gjør at elbiler er mindre attraktivt i dette segmentet.

– I dag er skattereglene innrettet slik at momsfritaket på elbil blir mindre verdt, fordi forurensende biler i leasing i praksis har lav momskostnad. Vi jobber derfor for at skattehullet på biler med utslipp i leasingmarkedet skal tettes, slik at alle går over til elbil, sier Bu før hun utdyper:

– Dette må Regjeringen fikse snarest om vi skal nå 100 prosent markedsandel for elbiler og elvarebiler om bare tre og et halvt år.

 

Skeptisk i starten

I Lervig er Helge Wiken på jobb for Nordbø Maskin med den nye brannstasjonen. Formannen bor på Mosterøy og pendler inn til byen hver dag i sin Opel Vivaro. Da han fikk tilbud om elbil i vinter var han skeptisk, men nå er han storfornøyd med valget.

– Da jeg ble spurt om elbil var jeg skeptisk ja, jeg må innrømme det. Men nå ser jeg ikke nødvendigheten av å ha dieselbil i jobben. Denne har mer enn nok rekkevidde, forklarer Wiken som anslår han lader bilen sin hver tredje dag.

På byggeplassen har han også tilgang til en flyttbar lader, som han kan ta med seg fra anlegg til anlegg. For Nordbø Maskin har det vært viktig å være med på elektrifiseringen, og daglig leder Martin Nordbø forteller at flere og flere ansatte nå kjører elbil dekorert i firmaets farger.

– Nordbø Maskin vil være en miljøvennlig bedrift og ser positivt på løsninger som gir mindre avtrykk. Alle ansatte som skal skifte bil får nå tilbud om elbil først, forklarer Nordbø.

 

 

Miljøhensyn først

For de administrativt ansatte har det vært enklere, der det er installert flere ladere ved selskapets kontor i Kvernevik. Men med mobile ladere og stadig bedre rekkevidde på varebilene, er det mer og mer aktuelt med biler til de som jobber ute på anleggene.

– Opel Vivaro som vi har flest av har vært en suksess. De første varebilene vi fikk levert i 2019 hadde altfor kort rekkevidde, sier den daglige lederen.

Miljøhensyn er den viktigste årsaken til at selskapet har valgt elbiler, men Nordbø tror også det kan være en økonomisk oppside på sikt.

– Varebilene blir bedre og bedre, og da vil nok totalkostnadene også bli lavere. Det er også mye enklere enn mange tror å bli med på denne elektrifiseringen, mener han

 

Bedrifter blir medlemmer

Selv om elbilandelen blant firmaer og leasing er lav, er den økende. Spesielt i 2020 var det et kraftig oppsving i antall elbiler for bedrifter. Kvaliteten på for eksempel varebiler har økt i takt med teknologiutviklingen.

– For firmaer og leasing er jo elbilandelen også økende, og det sier noe om hvor gode elbilene som nå kommer på markedet nå faktisk er. Mange har nok også fått øynene opp for at elbiler har lave driftskostnader og har miljørabatt i bomringen, sier Bu.

Norsk elbilforening er en interesseorganisasjon som i over 25 år har jobbet med å fremme elbil-saken. Nå har de over 90.000 medlemmer i Norge.

– Økende elbilinteresse merker vi også i Elbilforeningen og derfor tilbyr vi bedrifter bedriftsmedlemskap, slik at de blant
annet kan få rådgiver og ladebrikker, sier generalsekretæren.

Tilbake i Lervig viser Wiken den mobile laderen som kan kobles til byggestrømmen på anlegget. Den leverer 44 kW og hans bil lades dermed raskt opp.

– Neste gang du skal bytte bil, hva blir det da?

– Elbil. Jeg ser ingen grunn til å gå tilbake til diesel overhodet, sier Wiken.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner