Nordic Edge: Klar for en annerledes konferanse
I fremtiden tror Nordic Edge Expo det blir en kombinasjon av den tradisjonelle, fysiske møteplassen og en digital konferanse. I år blir den heldigital, med sendinger fra seks steder i Europa.

Nordic Edge: Klar for en annerledes konferanse

Som de fleste andre må Nordic Edge Expo også foregå på en helt annen måte i 2020. Konferansen blir digital, med sendinger fra hele Norden og Brussel på én, digital plattform.
14.september 2020 Av Lars Idar Waage

Årets konferanse har fått slagordet «Rethink Normality» noe som kan være svært passende i det som har blitt et veldig spesielt år.

– I en ny hverdag må også Nordic Edge Expo tenke nytt. Vi skal være innovative og nyskapende, samtidig som vi forvalter mange års tillit. Nå går vi forbi webinarer og enkle nettløsninger, og strekker oss enda lenger, sier daglig leder Stig Finnesand.

For nytt blir det definitivt. Årets Nordic Edge Expo skal sende fra seks studioer, lokalisert i Stavanger, Oslo, København, Helsingfors, Helsingborg og Brussel. Alle sendingene vil foregå på en spesialtilpasset, digital plattform.

– Her vil det også bli avholdt workshops og utstillerne får sine egne rom hvor de kan kommuniserer direkte med publikum, sier Finnesand.

Stig Finnesand, daglig leder i Nordic Edge Expo

Fremtidens strategi

Selve hovedsendingen vil foregå 23. september, men plattformen er åpen for deltakere og utstillere mellom 21. og 25. september. Alt materiale vil være tilgjengelig ut året.

– Den digitale plattformen åpner for å samle et unikt nettverk av offentlig, privat og akademisk sektor til regionen vår. Vi håper flest mulig aktører blir med på dette, og viser frem seg selv og regionen på beste måte. Smartbyregionen vil få vise sin sterke posisjon og for ett stort nytt publikum. Hvordan vi høster fruktene av dette blir opptil aktørene som er med, mener den daglige lederen.

I tillegg skal Ungt Entreprenørskap ha sitt kick-off for videregående skoler i hele landet på den digitale plattformen, og EdTech fra Universitetet i Stavanger skal også sende sin konferanse på Nordic Edge Expo.

I Stavanger bygges et profesjonelt studio i Finansparken, og Nordic Edge Expo gleder seg til å vise frem det prisbelønte trebygget.

– Nordic Edge Expo var en av de første aktørene til å ta den nye situasjonen inn over seg og se dette som en spennende mulighet. Covid-19 situasjonen gjør at vi spoler flere år frem i strategien, og setter en digital Nordic Edge Expo på kartet.

Viktig å gjennomføre

Nordic Edge har brukt lang tid på å finne den riktige tekniske løsningen, og ser muligheter for kombinasjon av fysisk og digitale arrangement i fremtiden.

– Nå som løsningen er på plass, er vi trygge på at vi virkelig lever opp til temaet for årets konferanse: Rethink Normality, og utviklingen skjer løpende der vi skal være i forkant, sier han.

Den daglige lederen mener også at det er viktig å gjennomføre arrangementet, og at besøkende og samarbeidspartnere setter pris på det.

– Kunnskap må deles, produkter og tjenester trenger å vises frem og nettverk må få skapes og vedlikeholdes. Dette løser Nordic Edge Expo, mener han.

Selve konferansen vil bli åpnet av Kronprins Haakon, og Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun vil åpne Stavanger-programmet. Det blir også et eget internasjonalt program fra Stavanger-regionens Europa-kontor, samt møter og workshops fra Asia, Sør-Korea og Tyskland.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.