Sa ifra utenfor Stortinget

Næringslivet i Stavanger-regionen hadde på forhånd svært liten tiltro til at regjeringen ville komme opp med en løsning på strømkrisen som ville være tilfredsstillende. - Våre medlemmer fikk dessverre rett, og derfor står vi her utenfor Stortinget i dag, sa administrerende direktør, Harald Minge i Næringsforeningen.
19.september 2022 Tekst og foto: Egil Hollund

Det er nærmest unison enighet i næringslivet i Stavanger-regionen om at strømstøtten regjeringen har foreslått er for svak. For mange faller utenfor, og de som Ikke faller utenfor, får for lite. Det var også utgangspunktet da et hundretalls bedriftsledere fra hele Sør-Norge samlet seg utenfor Stortinget mandag formiddag, etter initiativ fra Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

– Dette handler om arbeidsplasser og framtiden til mange virksomheter. Derfor håper vi at de som skal bestemme dette på Stortinget, hører etter de som tar ordet her i dag, sa Minge.Harald Minge fra Næringsforeningen.

En etter en tok så bedriftsledere fra hele Sør-Norge til mikrofonen.

– Regjeringen må se seg selv i speilet. Dette er så næringsfiendtlig som du får det. Regjeringen får kritikk for å være krigsprofitører. Slutt å bruke vår næring som kanonføde, sa Bjørn Erik Sandvaag fra Gaffel & Karaffel. Han er også styreleder i NHO Reiseliv Vest-Norge.

En rekke sentrale politikere fra Rødt til Frp fikk også mulighet til å svare.

– Dette ikke spørsmål om at bedriftene ber om støtte eller subsidier fra fellesskapet. Dette er spørsmål om å få tilbakebetalt en liten del av superprofitten som staten og offentlig eide kraftselskaper tar fra bedriftene hver dag, fastslo Mímir Kristjánsson i Rødt, som har forslått fastpris også for næringslivet.Bjørn Erik Sandvaag fra Gaffel & Karaffel taler.

Mímir Kristjánsson i Rødt.

Høyres Nikolai Astrup oppfordret regjeringen til å drøfte saken bredt i Stortinget - og få til et forlik.

– På samme måte som under pandemien, trenger vi nå en løsning som det store flertallet på Stortinget kan stille seg bak, påpekte Astrup.

– Nå får vi håpe at regjeringen er innstilt på et bredt forlik, og at det kan gi oss en betydelig bedre ordning enn det som ligger på bordet nå. Men ingenting av det jeg har hørt i dag, gir grunn til optimisme, sier Minge.

Behandlingen i Stortinget mandag og det som følger i etterkant, vil nok gi oss en god pekepinn på hva vi kan forvente oss.Nikolai Astrup fra Høyre.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…