Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting
Oljefondets nestleder Trond Grande og sentralbanksjef Ida Wolden Bache i samtale med Petter Fossan i SR-Bank og Vilde H. Ueland i Ung i Finans Stavanger. Alle foto: Arne Birkemo

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.
11.april 2024 Arne Birkemo

Kort oppsummert: Sentralbanksjef Ida Wolden Bache er fornøyd med hvor styringsrenten ligger i dag. Den økte renten har gjort det den skulle, få dempet inflasjonen.

– Renteøkningene var nødvendige. Dersom vi ikke hadde økt styringsrenten, hadde prisøkningen og inflasjonen vært mye høyere, sa Wolden Bache foran 170 deltakere på Clarion Hotel Stavanger på konferansen Pengepolitikk, arrangert av Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Sentralbanksjefen meldte det allerede i mars, og gjentok beskjeden under Stavanger-besøket.

– Styringsrenten er høy nok nå. Den gjør det vi ønsker, å få bukt med inflasjonen. Renten må holdes oppe en god stund. Trolig kan vi få en gradvis rentenedgang fra i høst. Jeg vet at næringslivet vil ha forutsigbarhet, men vi kan ikke love noe. Hva renten blir avhenger av hvordan det går i norsk økonomi, sier sentralbanksjefen til Næringsforeningen etter konferansen.

Målet til Norges Bank er en årlig inflasjon på to prosent.

170 personer fylte salen til Clarion Hotel Stavanger for å høre på sentralbanksjef Ida Wolden Bache og nestleder i Oljefondet, Trond Grande.

Flere år før målet nås

– Det tar tid før vi når målet. Noen år, sa Wolden Bache.

Hun vil ikke slippe opp, og senke styringsrenten for tidlig.

Sentralbanksjefen snakket også om framtidsutsiktene i norsk økonomi. Noen næringer får spesielt bra, som olje- og gassbransjen i Stavanger-regionen. Andre næringer andre steder i landet, som bygg og anlegg og varehandel sliter mer på grunn av økte kostnader og forbrukernes strammere privatøkonomi.

– Forskjellene mellom bransjene skaper usikkerhet om den samlende økonomiske veksten, sa Wolden Bache.

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache besøkte Stavanger på konferansen Pengepolitikk onsdag.

LES OGSÅ: DNB-toppsjefen på Utsikter: – Rogaland er en spydspiss

Framover

Sentralbanksjefen ba det lokale næringslivet om å være bevisste på at vi i årene framover vil oppleve større økonomiske svingninger oftere. Fordi konsekvensene av klimaendringene blir tydeligere, økt geopolitisk spenning og ny teknologi.

– Kunstig intelligens vil føre til store omveltninger i arbeidsmarkedet, sa Wolden Bache.

Videre spør Norges Bank at arbeidsledigheten vil øke noe, på nivå med ledigheten før pandemien.

LES OGSÅ: Sentralbanksjefen til Stavanger: – Viser hvor viktig regionen er for AS Norge

Slik forvaltes Oljefondet

Oljefondets nestleder, Trond Grande, ga konferansedeltakerne et innblikk i hva som foregår i Oljefondet.

Oljefondet i dag har en markedsverdi på kroner 17.296 milliarder kroner.

– Vi eier 1,5 prosent av alle børsnoterte selskaper i hele verden. Et fantastisk høyt tall. Det er 9000 selskaper i 65 ulike land. Oljefondet er en storaksjonær i disse selskapene, og vi er med og påvirker retningen disse selskapene skal gå, fortalte Grande.

Oljefondet har i dag 660 ansatte. Halvparten av dem sitter i Oslo, den andre halvparten er fordelt på kontorene i Singapore, London og New York.

– Oljefondet er så stort og omfattende. Det er en stor fordel å følge med døgnet rundt. Vi starter arbeidsdagen i Singapore. Deretter i Oslo og London før dagen avsluttes i New York.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen på scenen med Trond Grande, Ida Wolden Bache, Petter Fossan og Vilde H. Ueland.

LES OGSÅ: Selger Stavanger-regionen i utlandet

Unike Stavanger-tall per innbygger

Markedsverdien til Oljefondet stiger hele tiden. En stor bidragsyter til fondet er Stavanger-regionen.

Hver år utgir Næringsforeningen i Stavanger-regionen, i samarbeid med Universitetet i Stavanger, Økonomisk rapport.

I 2023-rapporten kan vi lese at storbyen Stavanger bidro med 5,2 millioner kroner i verdiskaping per innbygger.

– Det er unikt i Norge. Oslo bidrar med 1,6 millioner kroner per innbygger, Bergen 750.000 kroner og trønderne med cirka 353.000 kroner, sa Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.