Skal ansette 100 nye medarbeidere
HR direktør i Bilfinger Nordics, Rune Erland, skal ansette 100 nye medarbeidere, men konkurransen om kompetansen er tøff i dagens arbeidsmarked.

Skal ansette 100 nye medarbeidere

I løpet av 2022 skal Bilfinger Nordics foreta minimum 100 nyansettelser med base ved hovedkontoret på Forus. Selskapet er et av mange som har stort behov for fagkompetanse.
19.mai 2022 Av Ståle Frafjord

– Vi trenger mange nye fagarbeidere, ingeniører, lærlinger og flere administrativt ansatte. I tillegg er vi veldig opptatt av å ha mange lærlinger hos oss til enhver tid. Normalt utgjør lærlingene 3 % av totalt antall ansatte, sier HR direktør i Bilfinger Nordics, Rune Erland,

Bilfinger Industrier Norge har vært lokalisert på Forus i en årrekke, men skiftet navn til Bilfinger Nordics like før jul etter en sammenslåing av virksomhetene i Norge, Sverige og Finland. Selskapet har i dag til sammen 3500 ansatte og har betydelige vekstambisjoner, særlig på prosjekter knyttet til det grønne skiftet.

En tredjedel av de ansatte har sin base i Stavanger-regionen, men mange av dem jobber i rotasjon på langsiktige prosjekter, både offshore og på land.

– Vi er en ISO-bedrift (isolering, stillas og industrimaling) og leverer vedlikeholdstjenester både onshore og offshore. I tillegg er vi dag det største selskapet innenfor tilkomstteknikk.

– Hva skyldes det store behovet for nye ansatte nå?

– Årsaken er tredelt. Under oljenedturen i 2014-15 måtte Bilfinger si opp over 1000 personer. Samtidig opplever vi at mange går av med pensjon, og at vi konkurrerer med andre bransjer om de samme folkene, sier Erland.

Ulike tiltak
Det innebærer at selskapet må bruke flere tiltak for å sikre seg den rette kompetansen, både her og utenfor landegrensene. Bilfinger har hatt et samarbeid med NAV i over 20 år, og har eksempelvis i disse dager 30 arbeidssøkende personer inne på et tre måneders kurs for å få en grunnkompetanse som kan gi en mulighet for videre ansettelse i bedriften.

– Det har blitt mer utfordrende å få tak i den kompetansen vi har bruk for. Vi må få enda flere ungdommer til å velge yrkesfag og flere til å ta fagbrev. Selv er vi på de videregående skolene vi kan for å profilere oss, men her må vi som bransje bli flinkere til å samarbeide, sier Erland.

Må ut
– Må dere ut av distriktet for å rekruttere nye medarbeidere?

– Ja, de finnes ikke i tilstrekkelig grad her. I tillegg til ca 1200 ansatte, har vi også mellom 400-500 innleide for å kunne serve prosjektene og levere nok folk. Ser vi akkumulert på det, kunne vi levert enda flere, men vi har ikke tilgang til dem.

– Hvor langt ut må dere?

– Vi har eksempelvis vært på turneer i Danmark, og vi har vært i Sverige, og har rekruttert flere medarbeidere fra våre naboland.  Noen av disse velger å pendle, andre å flytte hit.

– Hvilken type kompetanse er dert vanskelig i dag å få tak i?

– Hovedfagene er utfordrende nok, men ingeniører med rett kompetanse er også mangelvare. Samtidig ønsker vi oss også flere lærlinger.

Tøffere
– Opplever dere at konkurransen om arbeidskraften – også fra andre bransjer – har blitt tøffere de siste par årene?

– Ja, vi kjemper om den samme potten. Det gjør at vi også må være mer kreative og aktive for å få tak i de rette folkene.  Det som har vært noe av utfordringen med å rekruttere fra andre land, er at den norske kronen har vært så svak. Men vi må bare fortsette å promotere oss på ulike arenaer.

– Er du optimistisk?

– Ja, selv om det helt klart er noen utfordringer. Det som er bra, er at vi i dag lever med en mye større forutsigbarhet i forhold til våre oppdragsgivere. For noen år tilbake gikk det mer i rykk og napp, sier Rune Erland.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.