Søkere fra hele landet til ny fagskoleutdanning i Stavanger
Fra venstre: Ansvarlig kompetanserådgiver, Victoria Peck Skjerpe, faglærer, Bente Margrete Bjordal og fagskolerektor, Cathrine Westmork.

Søkere fra hele landet til ny fagskoleutdanning i Stavanger

Som første skole i landet, så startet AOF Fagskolen Stavanger nylig en 60-studiepoengsutdannelse i Renholdsledelse. Utdannelsen gir renholdsbransjen et faglig løft, høyere status og bedre karrieremuligheter. Responsen har så langt vært overveldende.

Victoria Peck Skjerpe, ansvarlig kompetanserådgiver ved AOF Fagskolen Stavanger, forklarer at det i første omgang er tatt inn 45 studenter. 12 personer står på venteliste og flere klassekull blir det.

– Utdanningen er godkjent av NOKUT og det er stor pågang fra hele landet. Vi har fått en del forespørsler fra aktuelle søkere som etterlyser nettbaserte muligheter, forklarer Skjerpe.

Første skoledag for Renholdsledelse K1 og K2 fant sted ved Universitetet i Stavanger tirsdag 21. februar.

Samfunnskritisk funksjon
Statusen til renholdsyrket fikk et oppsving under koronapandemien. Helse- og Omsorgsdepartementet godkjente at renhold skal inn på lista over samfunnskritiske funksjoner. Hotell, kontorbygg, kommunale bygg, skoler og sykehus er alle avhengig av renholdsoperatører for å kunne være i operativ drift.

– Som følge av at vi nylig har vært gjennom en pandemi, så er renholdsyrket aktuelt som aldri før. Det ligger masse fagkunnskap i renholdsbransjen. Tenk på hvor mange mennesker som jobber for å holde arbeidsplasser, på land og offshore, skoler og sykehus åpne. Der er det renholdsbransjen som holder hjulene i gang. Uten disse fagpersonene så må man stenge, poengterer Skjerpe.

Lite faglitteratur
Kompetanserådgiveren påpeker at det er flere som har havnet i lederstillinger innenfor renholdsbransjen uten å ha en formell utdanning i bunn. Som følge av dette, så varierer studiesøkernes bakgrunn i veldig stor grad. For fagskolen sin del, så har det også vært utfordrende å rekruttere inn faglærere, nettopp fordi studiet tråkker opp helt nytt og ukjent terreng.

– Vi ser at vi må bruke kompetanse fra andre yrker. For eksempel så har vi fagbøker som går på ledelse, økonomi og HMS, fordi det finnes lite faglitteratur som er knyttet til renholdsledelse som et eget fag. Vi jobber kontinuerlig med fagpersoner knyttet til bransjen slik at våre studenter skal få kompetanse fra de beste på sitt fagfelt.

– Faglærer Bente Margrete Bjordal, som har hovedansvaret for klassen, er renholdsoperatør i bunn og har ledererfaring opp mot offshore-bransjen. Hennes sammensatte fagkompetanse knytter pensum og erfaringer sammen på en god måte, på tross av at det ikke finnes lærebøker om renholdsledelse, smiler Skjerpe.

Første skoledag
Næringsforeningen møter opp til første skoledag og treffer både faglærer, kompetanserådgiver og fagskolerektor ved AOF Fagskolen, Cathrine Westmork. På spørsmål om hvordan magefølelsen er, så er den god hos alle.

– Jeg har en god magefølelse for kick-off her i dag. Responsen på utdanningen har vært kjempegod i Rogaland, Vestland og Agder – stedene hvor AOF Fagskolen har campus. Vi ser frem til å utdanne morgendagens ledere innenfor renholdsledelse, avslutter fagskolerektor ved AOF Fagskolen, Cathrine Westmork.

Fakta:

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.