Støre på Solamøtet: – Vi må satse på havvind
Statsminsiter Jonas Gahr Støre er fast i troen på at Norge skal klare klimamålene.

Støre på Solamøtet: – Vi må satse på havvind

Statsminister Jonas Gahr Støre feide all tvil til side på Solamøtet: – Vi må satse på havvind, sa Støre.
15.januar 2024 Egil Hollund

SE BILDER FRA DAGEN HER!

– Det er flytende havvind som vil bli bygget ut internasjonalt. Selv om det er noen hiccups på veien, med kostnadsøkning og markeder, vil det være viktig i det grønne skiftet. Vi har satt våre mål fram mot 2040. Nå kommer arealene og mulighetene det medfører, sa Støre.

Årets Solamøte gjennomføres med et nasjonalt bakteppe der stemningen i næringslivet er negativ, det er krise innen bygg og anlegg – mens energibransjen i vår region sørger for at det ser lysere ut her. Samtidig er det en mer krevende situasjon internasjonalt enn på mange år med krig og klimakrise. Sistnevnte var et av hovedtemaene på årets konferanse.

Under kommunevalgkampen var Støre den eneste av partilederne som trodde at Norge kom til å nå målene med mer enn 50 prosent kutt i utlippene innen 2030 fra 1990-nivå. Så langt har vi kuttet fem prosent.

Administrerende direktør i Equinor, Anders Opedal – i samtale med politisk redaktør Lars Helle i Dagbladet.  Jeg er styrket i troen. Olje- og energidepartementet har blitt til Energidepartementet, Oljedirektoratet har blitt til Sokkeldirektoratet, Petroleumstilsynet har blitt til Havindustritilsynet. Det handler ikke om å skyve olje og gassen under teppet. Det tror jeg ikke er mulig. Men det beskriver hele mulighetrommet og er et frampeik om hva som kommer. En stor mulighet er karbonfangst og lagring. Vi vil ikke nå utslippsmålene uten, og vi kan lagre store deler av Europas utslipp i mange år, påpekte Støre.

Solamøtet arrangeres i samarbeid mellom NHO Rogaland, Rogaland fylkeskommune, SpareBank 1 SR-Bank, KS, Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Næringsforeningen Haugalandet. I mer enn 30 år har dette vært en av våre aller viktigste møteplasser mellom politikere og næringsliv.

– Vi skal klare vår del

I tillegg til statsministeren, var generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland, administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, LO-leder Peggy Hessen Følsvik og administrerende direktør i Equinor, Anders Opedal – blant foredragsholderne. Det samme var partileder Erna Solberg i Høyre.

Nok strøm til en rettferdig pris var et gjennomgangstema hos flere av dem på scenen. Det samme var stabile rammevilkår for industri og næringsliv – og ikke minst at det grønne skiftet vil koste, samtidig som det gir muligheter.

– Det er store energisystemer som skal erstattes. Det vil ta tid. Men investeringene kommer. 14 prosent av våre investeringer i 2022 var fornybare. Det var høyere i 2023 og skal opp til 50 prosent, påpekte administrerende direktør i Equinor, Anders Opedal – i samtale med politisk redaktør Lars Helle i Dagbladet.

Han fortsatte:

– I Europa har energi handlet om klima fram til Ukraina-krigen. Nå er det også sikkerhetspolitikk. Karbonfangs og lagring har også blitt sentral politikk for flere land. VI kan bidra mye her, vi har et reelt prosjekt i Northern Lights, men må bygge infrastruktur for å transportere CO2 fra de store markedene. Det toget går nå, sa Opedal.

Når det gjelder 2030-målene for kutt i utslippene, ville ikke Opedal svare for andre sektorer, men mener at Equinor skal klare sine.

– En annen politikk

Høyre-leder Erna Solberg er blant dem som tidligere har sagt hun ikke tror Norge vil nå 2030-målene.

– Det forutsetter i såfall en annen regjering og en bedre politikk, sa hun, og fortsatte:

– Vi må levre mer forutsigbar politikk, vi må ha et sømløst samarbeid med EU gjennom EØS-avtalen og vi må ikke minst utvikle flere ben å stå på. Vi må også tørre å snakke om hva som kreves av næringslivet. Ikke alt kan løses med tilskudd over statsbudsjettet. Utslipp må koste mer.Og sist, men ikke minst; vi må satse på de fagene og retningene i skolen som det grønne skiftet er avhengige av. Vi trenger teknologifagene og det kreves at vi satser på realfagene og sørger for at flere går den veien.

Solamøtet er nå en éndagskonferanse, og ble avsluttet mandag ettermiddag.

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.