Storytelling til folket
Daglig leder Tommy Aase er egentlig fotograf og liker fortsatt jakten på nyheter selv om Screen Story har flere bein å stå på.

Storytelling til folket

I 2008 utgjorde nyhetsdekningen halvparten av omsetningen på 5,8 millioner. De siste ti årene har den store veksten derimot kommet gjennom det å fortelle historier med levende bilder for bedriftsmarkedet. Fjoråret endte som et solid toppår, både innholdsmessig og økonomisk.
27.mai 2019 Av Lars Idar Waage

Daglig leder Tommy Aase tok en sjanse da han i 2008 forlot den trygge jobben han hadde. Han ble nemlig med på TV2-lasset over til TVP Broadcast, som avdelingsleder for nyhets- og sportsproduksjon og medeier. Selskapet hadde akkurat vunnet kontrakt med TV2, og skulle bygge en ny organisasjon.

– Sett i ettertid så har det jo gått fint, men vi visste jo ikke hvordan det ville gå den gang. Mediebransjen er en turbulent og uforutsigbar bransje, forteller Aase.

Og jammen har det gått bra. I fjor leverte de to tv-serier som begge er nominert til Gullruten, og en omsetningsøkning på nesten 40 millioner på ti år.

– Vi har feiret nominasjonene til Gullruten som om vi allerede har vunnet, for det har vi jo. Bare å bli nominert i denne konkurransen er stort, og vi er kjempestolte, forteller Aase.

 

Vekst

5. april kom nemlig nyheten om at to av prosjektene Screen Story er involvert i, kan vinne priser under Gullruten: Dokumentarseriene «Overleverne» og «Korrespondentene». Førstnevnte er et samarbeid med NRK, mens det siste er et eget prosjekt. I midten av mai blir prisene delt ut. Nå håper de nominasjonene blir en slags døråpner.

– Å bli lagt merke til er viktig. At både selskapet, men også den enkelte ansatte får den anerkjennelsen vi og de fortjener, er bra. Jeg har alltid ment at talent alltid blir oppdaget, og nå har vi blitt oppdaget i Oslo, forklarer Aase som kan fortelle at de jobber med konkrete prosjekter inn mot hovedstaden.

– TV2 var egentlig jobben min fra før, og de ønsket at jeg skulle bli med over for å ha litt kontinuitet. Jeg ville være med på eiersiden og bygge opp dette fra bunnen av, og det har vi klart, sier han stolt.

I mellomtiden har mye skjedd i mediebransjen, både teknisk og økonomisk. Utallige nedbemanninger og dårligere økonomi har vært gjennomgangsmelodien, men ikke hos Screen Story. Samtidig har nye markedet vokst frem, og gitt produksjonsselskapene nye muligheter. Da lignende prosesser rundt TV2s lokalkontorer skjedde i Trondheim og Kristiansand, ble denne muligheten utnyttet.

– Sentralisering og konsolidering har vært viktig i denne perioden. Selv om vi eies av TV2-gruppen, er vi et uavhengig produksjonsselskap som selger tjenester, også til andre. Men i dag har vi kontorer i åtte av Norges byer, og hovedkontor i Stavanger, og vi leverer til både NRK og andre aktører, sier den daglige lederen.

 

Historiefortelling

I 2016 endret bedriften navn fra TVP Broadcast til dagens navn, Screen Story. Navneskiftet var en del av en bevisst strategi for å følge markedet som tross alt leverer de største inntektene. For mens nyhetsdelen har vært noenlunde konstant, er det bedriftsmarkedet som stadig vokser.

– I 2008 drev vi med TV-teknikk og såkalt broadcastproduksjon, men nå handler alt vi driver på med om storytelling. Å fortelle historier ved hjelp av levende bilder som gir mening for folk. Man kan ha 25 bilder i rekkefølge i sekundet med lyd på, men det er ikke kult i seg selv, vi må tilby noe mer, mener Aase.

For ti år siden kunne nyhetssendingene nå én million nordmenn hjemme i stua. Å sende direkte var komplisert og ofte kostbart. Trege internettlinjer gjorde det tidkrevende å få sendt over levende bilder til redaksjonene hjemme i Norge. Nå er alt snudd opp ned.

– I dag går alle rundt med en direktesender i lomma. Smarttelefonen gjør at alle har sin egen kanal dersom de er på sosiale medier og kan sende direkte. Jeg er glad den tungvinte tiden er over, men de lidelsene var en del av gamet, og det er alltid gøy å overvinne kompliserte oppgaver, sier han.

I en liten klippesuite sitter Magnus Halvorsen Wathne og klipper til et innslag som skal vises under en konferanse for en bedriftskunde.

 

Viktige ansatte

Inne i et lite klipperom sitter Magnus Halvorsen Wathne med hodetelefoner foran en Mac og jobber. Dyp konsentrasjon der han klipper et innslag for en av regionens banker. Klippet skal brukes under en konferanse. En typisk jobb for Screen Story i det stadig voksende bedriftsmarkedet.

– En av strategiene våre er å snu oss raskt rundt. Vi tenker litt som en liten nyhetsredaksjon, med små team som leverer kvalitet og som kjapt kan hive seg rundt, sier han.

På bedriftsmarkedet fant de fort ut at oljeselskapene allerede var tatt, så de konsentrerte seg om banker, energiselskaper og utdanningsinstitusjoner. Mens det tidligere var lite behov for video for bedrifter, har markedet endret seg kraftig nå som alle har kanaler der video har blitt viktigere og viktigere

– Vi har på en måte utviklet oss i samme periode som sosiale medier og digitale flater har vokst frem. Det har gitt oss et helt nytt marked som vi har klart å utnytte, forklarer han.

De ansatte har vært viktig i reisen de siste 12 årene. Ansatte som trives og som vokser i oppgavene sammen med bedriften og som alle drar i samme retning. Aase bruker bilder fra sportsverdenen for å forklare utfordringen med å skape et vinnerlag.

– Screen Story er som et a-lag i fotball med mange gode spillere. For meg som manager gjelder det å finne de gode spillerne, de beste talentene og sette sammen til det beste laget. Og akkurat nå er jeg veldig fornøyd med stallen. Eller besetningen på skuta om du vil, sier han og smiler.

 

Langsiktige investeringer

Mange av de ansatte har jobbet i flere år og mange har kommet rett fra skolebenken. Mange fra Universitetet i Stavanger. Nå har de fått god erfaring og jobber med store nasjonale prosjekter, samt er nominert til gjeve priser.

– Personlig er jeg glad på mine ansattes vegne. At andre også ser det jeg har sett i mange år, at disse er utrolig dyktige folk som vil mye. Vi er som en familie som bryr oss om hverandre og ikke minst produktet vi leverer, det hjelper på.

Langsiktige investeringer på utstyr og gode arbeidsverktøy har vært viktig. Skal man ha de beste folkene må man også ha de beste verktøyene er mottoet, sammen med frihet og et godt arbeidsmiljø.

– Et nært forhold til kolleger og et godt miljø for både ris og ros har jeg tro på. I tillegg er de ansatte nysgjerrige og utforskende. De har private prosjekter der de prøver ut ulike ting og dermed utvikler seg selv, skryter sjefen.

– Er det mulig med samme vekst videre?

– Vi har nok vært overrasket over veksten enkelte år selv. Samtidig har vi budsjettert med mulig vekst, satt oss hårete mål, og nådd dem. Så alt er mulig, sier Aase.

Andre liknende nyheter

Større bosspann – mer energi

Da jeg vokste opp i Bergen på 1960-tallet, var bosspannene mye mindre. Vi hadde mindre, og vi kastet mindre. Kildesortering var ikke oppfunnet. Alt gi…

Bærekraft – god business

Det går en linje fra toppen av FN-bygningen på Manhattan til bunnlinjen på Forus eller Forsand. Uansett stor eller liten virksomhet: Integrert bærekra…

1,5 millioner kroner til uropatrulje

LO Rogaland og Næringsforeningen gikk tidligere i år sammen om å opprette en uroatrulje. Fylkesutvalget vedtok i dag å støtte prosjektet med 500.000 k…

© Næringsforeningen 2019-2019 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner